Vad INTE köpa begagnat?

Funderat lite.. utrustning e DYRT.. vilket gör att man tittar tittar lite på begagnat.

Nu till den springande punkten.. Vad skall man INTE köpa beg? Kängor e sak!! Erfarenheter?? Tyck till!

/Fredrik

Vad ser du?

Dvs ser du inte långt gånget slitage så börja med att köpa på reor, hyra-låna och se hur det skall se ut. Bytesmarknader brukar vara bra ställen att besöka både för erfarenheter och plånboken. När du lärt dig reparerara utrustningen själv finns det nästan inga gränser. Bli gränslös steg för steg.

Go tur

Johan K

Precis,

hittar man begagnade prylar, kan det vara ett alldeles utmärkt alternativ till nytt och svindyrt. Det gäller dock, som Johan skriver, att kunna bedöma hur pass sliten prylen är. Uppfyller den mina krav, hur lång livslängd finns kvar et c.

/Håkan

Vad får inte gå sönder?

Fundera framför allt över vad konsekvenserna blir om en pryl går sönder när du är långt från hjälp.

Min lista över "stora" saker som måste hålla eller gå att fixa på plats inkluderar:

* Tält
* Kök
* Skodon
* Ryggsäck

Oavsett om du köper dessa nya eller begagnade, bör du veta vad de går för. Nytt är ingen garanti. Det finns fabrikationsfel också.
Förutsatt att säljaren är hederlig, så vet du åtminstoen att en begagnad pryl *har* fungerat...

livsviktigt

På de flesta prylar syns det om de är i farligt dåligt skick. Gäller det tekniska grejor som man inte själv är duktig på så kan det vara bra att be någon kunning att titta på dem innan man slår till.

Det jag skulle vilja avråda från att köpa begagnat är ren räddningsutrustning. När det gäller rep, karbiner, selar, flytvästar och liknande saker som man bokstvligen litar på med sitt liv som insats så vill man veta precis vad de går för. Köp aldrig sånt begagnat!

Re: livsviktigt

sodergatans; sa:
Det jag skulle vilja avråda från att köpa begagnat är ren räddningsutrustning. När det gäller rep, karbiner, selar, flytvästar och liknande saker som man bokstvligen litar på med sitt liv som insats så vill man veta precis vad de går för. Köp aldrig sånt begagnat!

Att köpa nytt är ingen garanti för att det fungerar som det ska.

/g

Re: Re: livsviktigt

ötrand; sa:
sodergatans; sa:
När det gäller rep, karbiner, selar, flytvästar och liknande saker som man bokstvligen litar på med sitt liv som insats så vill man veta precis vad de går för. Köp aldrig sånt begagnat!

/g

Dessvärre falerar allt som kan, när det behövs som mest!
Så bedömning och provanvändning före turen rekommenderas varmt.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-11-18 kl 18:39]

Beg. går bra.

För två veckor sedan tog jag och kompisen en tur i Hälsingeskogen med försvarets gummikängor. De fungerade utmärkt i kylan. Pris: 50kr!
Vidare har jag använt försvarets spritkök, "snuskburk", under vandring i Lapplandsfjällen med gott resultat.

Gällande vandring, så kan man köpa det mesta som begagnat i utrustningen. Dock bör man göra vissa resarvationer vid mer krävande aktiviteter.
"För 30 år sedan gick man tills fjälls utan Gore-Tex"

Smaksak, men...

sovsäck, polstrade kläder och skor/kängor, skulle jag inte köpa begagnat, om jag inte var av nöden tvungen.

/Björn

Re: Re: livsviktigt

strand; sa:
sodergatans; sa:

Garanti och garanti, ett företag som tillverkar sådan utrustning SKALL ha en produktionskontroll där kvaliten på grejerna kontrolleras innan de släpps ut på marknaden.

Köper du begagnat vet du aldrig vad sakerna råkat ut för, så om det är saker som man inte med blotta ögat kan se om de är ok så bör man nog undvika begagnat. Möglig dunsäck lär t.ex. vara tråkigt.

Sant, men...

...att köpa begagnat är absolut ingen garanti att sakerna fungerar som de ska.

Att man sen vet hur utrustningen fungerar och är van att använda den, det ansåg jag vara så självklart att det inte behövdes sägas. Men jag kanske hade fel.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linlun14 Köpa gas i Frankrike Fjällvandring 2
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
89377 Köpa spritbränsle i Undersåker Fjällvandring 6
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Namn Köpa T-Sprit i Kiruna/Kebnekaise Fjällvandring 7
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gladegp Köpa lösa vibramsulor? Fjällvandring 3
Norris Var köpa fjällflora i fickformat? Fjällvandring 8
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
Siwe Köpa Kängor Fjällvandring 2
zeromaker Köpa Kängor Fjällvandring 12
XAdamX Köpa kängor på nätet? Fjällvandring 4
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
begagnat tält? Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg