Vad INTE köpa begagnat?

Re: Re: Re: livsviktigt

nermander; sa:
strand; sa:
sodergatans; sa:
Det jag skulle vilja avråda från att köpa begagnat är ren räddningsutrustning. När det gäller rep, karbiner, selar, flytvästar och liknande saker som man bokstvligen litar på med sitt liv som insats så vill man veta precis vad de går för. Köp aldrig sånt begagnat!

Att köpa nytt är ingen garanti för att det fungerar som det ska.

Garanti och garanti, ett företag som tillverkar sådan utrustning SKALL ha en produktionskontroll där kvaliten på grejerna kontrolleras innan de släpps ut på marknaden.

Köper du begagnat vet du aldrig vad sakerna råkat ut för, så om det är saker som man inte med blotta ögat kan se om de är ok så bör man nog undvika begagnat. Möglig dunsäck lär t.ex. vara tråkigt.

Man tycker att sådan kvalitetskontroll borde finnas... Men t.ex. Haglöfs vindsäck tål inte kraftig vind!! De två ex. jag själv inspekterat var båda trasiga, dragkedjan blåste sönder. Min säck gick sönder vid första tillfället som turligt nog var en test 50 meter från Singi-stugan. Så är det någon som vill köpa en begagnad, oanvänd (nåja...), kvalitetstestad vindsäck så hör av er... :)

Re: Re: Re: Re: livsviktigt

pecka; sa:
Man tycker att sådan kvalitetskontroll borde finnas... Men t.ex. Haglöfs vindsäck tål inte kraftig vind!! De två ex. jag själv inspekterat var båda trasiga, dragkedjan blåste sönder. Min säck gick sönder vid första tillfället som turligt nog var en test 50 meter från Singi-stugan. Så är det någon som vill köpa en begagnad, oanvänd (nåja...), kvalitetstestad vindsäck så hör av er... :)

Aj, tänkte mig inte för, det här med vad kvalitet och kvalitetskontroll innebär är lite svårt att greppa för folk som inte direkt jobbat med det.

"Kvalitet" är inte samma sak som "bra kvalitet".

Kvalitetskontroll är till för att kontrollera att produkten uppfyller sin specifikation, d.v.s. att det inte finns några tillverkningsfel på den (som går att upptäcka). Sen kan det i sig vara en skitprodukt, men det har inget med kvalitetskontrollen att göra (mer än att den ser till att alla skitprodukterna är lika dåliga:).

Det är likadant med kvalitetscertifiering (ISO 9000 etc). Det är bara ett bevis på att företaget gör sina saker på rätt sätt, men de kan likväl tillverka skitprodukter (det är företaget som är certifierat, inte produkterna).

Re: Sant, men...

sodergatans; sa:
...att köpa begagnat är absolut ingen garanti att sakerna fungerar som de ska.

Håller med, det finns ju faktiskt myglare som säljer vidare saker FÖR ATT de inte fungerar.
Bästa frågan är i sammanhanget: Varför säljer du dom?
Sen är det bara att utgå från säljarens reaktion och svar.
/samme

Re: Re: Sant, men...

samme83; sa:
sodergatans; sa:

Håller med, det finns ju faktiskt myglare som säljer vidare saker FÖR ATT de inte fungerar.
/samme

Jag är av samma uppfattning. Men jag är inte säker på att jag får ett ärligt svar om det inte är någon som jag känner väl - "jo, det här fungerar inte så jag tänkte prångla på någon annan det för att få tillbaka en del av mina pengar".
För övrigt är min filosofi att allt ju är begagnat så fort det har börjat användas och kan jag då få tag på något av bra kvalité men begagnat till bra skick till ungefär samma penning som en billigare sämre ny så väljer jag den begagnade.
Vad jag inte skulle köpa begagnat beror dels på om det är något som jag relativt klart kan se hur det är använt och hur det är slitet och dels på om jag känner den jag köper av. Av någon okänd är det endast sådant som jag klart kan se skicket på och inget annat medan jag kan köpa även annat av vänner. Skor, kängor, sovsäckar eller sådant som jag själv aldrig skulle låna ut skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa begagnat.

Har man någon kunnig person med sig så kan man köpa ALLT utom kanske kängerna begagnat.. Skulle någon tycka annat så är det upp till dom, jag vet att 1000tals unga pojkar och flickor varje år utövar fliluftsliv med sliten, gammal och i många fall omodern utrustning, nämnligen våra värnpliktiga.. Som gammal FJS'are så hade vi riktig skitutrustning som vi gick längre och bar tyngre än vad man någonsin gör civilt, det var jobbigt men det var alldrig någon risk för våra liv.

Kontentan är.. Det e inga problem att köpa begagnat om man vet vad man gör eller har med någon som besitter kunskap.. Att som novis ge sig ut och köpa begagnat kan nog bli en dyrköpt historia om man har otur..

Får jag välja mellan kunskap eller en dyr, ny, hightechjacka i en krissituation så e valet enkelt..

Re: Re: Re: Sant, men...

tiddelipom; sa:
samme83; sa:
sodergatans; sa:

/samme

Jag är av samma uppfattning. Men jag är inte säker på att jag får ett ärligt svar om det inte är någon som jag känner väl - "jo, det här fungerar inte så jag tänkte prångla på någon annan det för att få tillbaka en del av mina pengar".

Det var därför jag även skrev reaktion... Genom att bedöma denna vet man ungefär hur ärligt svaret är och utifrån detta vet man på vilket plan förhandlingarna står.

Sen är det ju bra att kolla in föremålet i butik först och sedan avgöra hur pass slitet det är. Att köra en lögndetektor är ju lite overkill.

mvh/samme

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linlun14 Köpa gas i Frankrike Fjällvandring 2
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
89377 Köpa spritbränsle i Undersåker Fjällvandring 6
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Namn Köpa T-Sprit i Kiruna/Kebnekaise Fjällvandring 7
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gladegp Köpa lösa vibramsulor? Fjällvandring 3
Norris Var köpa fjällflora i fickformat? Fjällvandring 8
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
Siwe Köpa Kängor Fjällvandring 2
zeromaker Köpa Kängor Fjällvandring 12
XAdamX Köpa kängor på nätet? Fjällvandring 4
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
begagnat tält? Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg