Vad heter detta verktyg?

Jag har ingen bild så jag får väl beskriva det. Har inte verktyget heller, men jag vet att jag sett det någonstans.

Ser ut som en syl, men spetsen är som en mycket grov symaskinsnål med ett öga i spetsen. Det sitter en liten trådrulle på handtaget.

Uppenbarligen skall man sy mycket grova saker med den och det enda sätt jag kan komma på är: Stick genom nålen, gör en ögla på tråden, dra upp nålen, stick ner en stygnlängd längre bort genom öglan du nyss gjorde, dra åt, gör en ny ögla. Upprepa...

Vad heter det och har jag gissat rätt beträffande användningen?

Per

Låter som någon sorts skomakarverktyg. Sömmen du beskriver fick vi lära oss på träslöjden som en som skomakare använde(r). Man kan sy kraftigt läder på så vis. Tror dock att vi bara gjorde hålen med en syl och sedan stack igenom tråden mha en kraftig nål, men, skomakare är ju kända för sin prylmani!

Tack nu vet jag vad jag ska leta efter. Mistänkte skomakarbranchen.

Jag ska testa Google, men on någon vet ett inköpsställe så tipsa gärna.

Användningen var lite mer än gissning eftersom jag sett (leksaks-)symaskiner utan undertråd som gjort stygn ungefär så. Och hur jag än funderade så kom jag inte på något annat sätt man kunde använda den på. Tänkte att det vore något för att fixa med stoppade ryggsäckbälten och liknande.

Per

ps: Har googlat. Får bara upp en massa sidor om hur "lajvare" tillverkat sina medeltidsprylar :)

[Ändrat av pery 2005-09-22 kl 18:57]

Håller med, bra gissning .... :)

Om du befinner dig i Stockholm kan du testa AB Jonas Anderssons Läderhandel på Lilla Nygatan 10 i Gamla stan. Det var några år sedan som sagt, det går säkert att fråga över telefon också för att slippa onödigt resande (oavsett längd).

Jag har f ö ingen koppling till butiken utöver den som vanlig kund.

MvH
Aina

PS. Apropos kommentaren om lajvare - den träffade också ruskigt bra, rörde mig i liknande kretsar för ruskigt massa år sedan och jag skaffade mig nålen av liknande anledningar som lajvare. :-()
[Ändrat av Spöket 2005-09-22 kl 19:03]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg