vad heter det lilla äcklet?

köttstycken?!

[/QUOTE]
ifall du nu vill veta så bits knott,mygg suger blod medans knott tar "köttstycken" och då menar jag knott som i norrlänska knott som finns i svärmar och är NÅGOT irriterande.

JH
[/QUOTE]

hm. kanske en onödig anmärkning, men jag är hyfsat säker att i princip alla Diptera har sugande mundelar (och intar endast flytande föda), hos de som suger blod utvecklat till sugande-stickande mundelar (P.Douwes et al, 1998, Insekter - en fälthandbok, Interpublishing, stockholm). det innebär att knott inte alls biter loss "köttstycken", utan de suger i sig blodet de med. däremot kan deras stickande mundelar ha lite grövre utforming än t ex stickmyggors, och därför uppfattas som bitande. även norrländska knott tillhör Diptera.

//johan.

Pool feeder

Är det inte så att knott är en s.k. "pool feeder" som biter loss ett stycke hud och sedan suger upp det blod som flyter till. Jag tror åtminstone det...

Re: Re: äcklet var knott!

Adventurer; sa:
ifall du nu vill veta så bits knott,mygg suger blod medans knott tar "köttstycken" och då menar jag knott som i norrlänska knott som finns i svärmar och är NÅGOT irriterande.

Tro mig, jag vet. :)

Min ena ankel var så svullen och lilafärgad att den nästan såg bruten ut efter alla bett. Första tio betten undrade jag vilken insekt i floran som var ansvarig. Efter det var jag mest fascinerad över hur många bett de fick plats med och varför inte andra foten drabbades.

Nä då gillar jag halländska mygg mycket bättre. De är inte lika fega utan kommer i mindre grupper.

Re: Re: Re: äcklet var knott!

Nordesjo; sa:
Adventurer; sa:

Jepp. Enligt min erfarenhet är knotten klart värre än myggen. De kommer åt överallt och lämnar efter sig bett som ser ut som små blodblåsor. Ett myggbett försvinner (på mig) efter någon dag, medan knottbetten sitter ett bra tag.

Dessutom fungerar inga "myggmedel" mot knotten....tät klädsel alternativt hög fart verkar vara det enda som fungerar

Re: Pool feeder

plantto; sa:
Är det inte så att knott är en s.k. "pool feeder" som biter loss ett stycke hud och sedan suger upp det blod som flyter till. Jag tror åtminstone det...

...och jag tror fortfarande, en åsikt baserad på nyligen läst litteratur och föreläsningar, att djur tillhörande Diptera saknar bitande mundelar, de är istället omvandlade till stickande-sugande mundelar. de sågar upp ett hål i huden med sin stickande del, och suger sen i sig födan. men de "biter" inte upp ett hål. att bita loss ett stycke djurhud är mycket mer krävande än att bara såga sig igenom det. men visst, Simuliidae kan utgöra ett undantag. men det skulle vara intressant att få se en litteraturhänvisning till det isåfall.

//johan.

Knottplagan i soder.

Observera att detta inlagg INTE ar ett inlagg i vilka som ar varst bast och vackrast i Nord-syd-debatten.

Men jag har varit ganska mycket i Norrland, i stort sett har jag kort pa alla riksvagar i alla fall (aven om Vittangi ar en vit prick pa kartan for mig.)och har god koll pa mygg och knottlaget.

Dock har jag aldrig och da menar jag aldrig varit med om nagot liknande knottinvasionen som har skett i skogslandet i soder. Mina erfarenheter galler framst omradet mellan Alingsas och Boras. De kommer inte i svarmar. De bara finns dar. Hela himlen ar svart. Det gar inte att vara ute i juni i skogen. Nagon mer an jag som har upplevt detta? Vi firade midsommar i ett litet torp vid sjon Nären for nagra ar sedan, och med oss hade vi tva Luleabor. Till och med de sa att de inte hade varit med nagonting liknande. Ar detta ett Alingsas-Boras problem eller finns det over hela det sodra barrskogsbaltet? Varfor har det plotsligt blivit sa har? Mindre forsurning? Varmare?

Ett annat litet äckel stiftade jag bekantskap med vid sjön Rogen för ett par somrar sedan. En svart liten fluga (?) vars bett smärtade när den bet och sved länge efteråt. Lätt infekterade blev betten också.

Re: Knottplagan i soder.

Freddan75; sa:
Dock har jag aldrig och da menar jag aldrig varit med om nagot liknande knottinvasionen som har skett i skogslandet i soder. Mina erfarenheter galler framst omradet mellan Alingsas och Boras. De kommer inte i svarmar. De bara finns dar. Hela himlen ar svart. Det gar inte att vara ute i juni i skogen. Nagon mer an jag som har upplevt detta? Vi firade midsommar i ett litet torp vid sjon Nären for nagra ar sedan, och med oss hade vi tva Luleabor. Till och med de sa att de inte hade varit med nagonting liknande. Ar detta ett Alingsas-Boras problem eller finns det over hela det sodra barrskogsbaltet? Varfor har det plotsligt blivit sa har? Mindre forsurning? Varmare?

Jag känner så väl igen mig. Runt skogssjöarna mellan Skåne och Blekinge har jag upplevt detta att hela himmlen svartnar på grund av knott. Man har inte en chans att komma undan någonstan.
Jag minns särskilt en gång när vi hade vår då 4-5 åriga dotter med oss på en paddeltur. Vi trodde först att det var regnmoln som kom emot oss. Men blev ganska snart medvetna av att det var knotten. De kröp in mellan alla kläder, de tog sig till och med in i tältet genom myggnätet. Den natten blev en riktig mardröm, som hela familjen minns av fasa.

/g

Heja knotten....

mmmmm....knotten har så pass mkt hyfs att de lämnar en ifred inomhus i allafall, klen tröst för alla som är ute dock ;)
Ingen som har sett kvalitetsfilmen: "Killer mosquitos"? Där kan vi snacka om SUGANDE myggor.
Är det vad jag har fått lära mig heter brännmya som är ett annat typ av knott? smalkropp, mkt små och bränns av bara fasen.....
Finns förövrigt mygg här i kina men har inte sett några knott, man kanske skulle plantera in några av dem här....hehehe....

El kineso in der kina

Re: Knottplagan i soder.

Freddan75; sa:

Bra fråga du ställer.
Har ingen aning om vad som är rätt svar.

Men ett litet inlägg bara. När jag var liten (läs yngre) kunde vi knappt vara i stugan i tornedalen (Saitarova) pga den outhärdliga myggplågan. Därför tillbringade vi mesta delen av somrarna i vår andra stuga, Källbomark, strax norr om Byske. Där visste befolkningen knappt vad mygg var, istället var det broms som var den lokala plågan.

Nu de senaste 4-5 åren har myggen varit outhärdliga i Källbomark men i Saitarova har de varit så få att man inte tänkt på dem.

Så något underligt är det som skett, men hur eller varför det undrar jag också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smalandstos Vad heter fågeln med de många lätena? Vilda djur 11
tango Vad heter och äter denna insekt? Vilda djur 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg