Back to topic
Fick detta svar som i alla fall förklarar en del:
Jonas Lonnroth wrote:
> Do signal bars show relative or absolute signal strength or signal to noise
> ratio? For example in a Garmin receiver?
S/N ratio
>
> Taken that gps-satellite signals are"deep down in noise" signal-to-noise
> ratio doesn't appear to be a relevant term, at least not in the conventional
> sense.
It is a measure of the strength of the corrolaters ability to maintain a
lock on the individual bird.
>
> The question arises as one tries to understand the effect of "electrosmog"
> around a laptop or PDA with a pcmcia or CF GPS receiver.
>
> If we assume a good signal per se from some satellites but also a high level
> of computer generated noise, how would that show up on signal bars? Few
> solid bars and the rest totally absent because data can't be received
> without errors?
Not necessarily. All of the satellites are on the same frequency so
general noise in the spectrum is likely to effect all equally except
that some may inherently have better reception (even without any
interference) because of their current sky placement relative to the
receiver and may therefore survive noise better.
>
> Do professional receivers measure signal strength and signal to noise ratio?
> Or are other criteria better for measuring signal quality such as error
> count?
S/N ratio is the standard measure.
Dale
--
_ _ Dale DePriest
/`) _ //
http://users.cwnet.com/dalede
o/_/ (_(_X_(` For GPS and GPS/PDAs
Är gpsen utsatt för störningar kommer troligen endast de bäst belägna satelliternas signaler att uppfattas. Övriga får inga fyllda eller ofyllda streck för de uppfattas inte genom bruset.
Så: Visar en GPS i ostört läge (t ex inkopplad extern antenn) många svarta staplar medan den visar färre med inbyggd antenn så innebär det att störnivån är för hög i förhållande till signalstyrkan för att övriga ska kunna visas i det senare läget. Det märktes just på den första Emtac Pcmcia gps'en: Med yttre förstärkt antenn blev förbättringen bara måttlig - eftersom den interna antennen fortfarande var inkopplad och bidrog med allt uppfångat brus. Och jag blev sur för jag tyckte det var ett designfel och ville ha den nya versionen i utbyte. Tji.
Således borde en PDA ansluten GPS visa färre staplar än en "fri och ostörd" gps. Just så beter sig för övrigt min nya ique tyvärr. Lyckan över god signalmottgning med inbyggd antenn blev kort, idag hade den mäkta svårt att å en fix.
Anders - Emtac BT GPS visar inga symptom på att vara störd. Den kan dessutom förses med yttre förstärkt (lågvolts)antenn så man kan kolla enligt ovan. Den har genomgående fått goda testresultat och jag är nöjd med min. Den har dessutom möjlighet att mjukvarumässigt styra vilken waas/egnos satelllit som ska avlyssnas men 125 finns inte i listan vad jag kunnat se - för att nu anknyta till din tråd.
När jag äntligen får sladdstumpen till min lilla lösa quadrifil sarantelantenn kan jag testa i närheten av palm, ique, laptop osv och se hur det påverkar S/N förhållandet (S/N= signal/brus).
Hejonas
P.S. det latinska fluctuat nec mergitur lär betyda ungefär "hon gungar men sjunker ej" med avseende på en farkost i storm. Fast rektor lät mig inte gå på latinlektioner fast jag ville för jag gick reallinjen. Så det kan vara osant.