Vad hände med Lowe Alpine

För flera år sedan när Lundhags knappt hade egna säckar köpte jag en 55 liters och en 30 liters säck av märket Lowe alpine. Fortfarande efter nästan tio år har jag ännu inte hittat en så bekväm produkt som min Lowe alpine säck.(55l)
Nu var jag på Irland för en månad sedan och hittade en flagshipstore med Lowe Alpine och köpte en ny 50 liter säck samt några sommarplagg för den förestående Sareksvandringen. Upptäckte att Lowe Alpine är ett oerhört gedigt, välskräddat märke som har allt från högtekniska skalplagg till sköna travel & leasure plagg.
Men de finns inte i Sverige. På sitt sätt tycker jag det är lite synd att vi har så tung dominas av egna märken som Haglöf, Fjällräven ochj i vis mån Peak.
Min tes är att de tränger ut andra mindre märken som kanske erbjuder andra kvalitér som vi normalt inte får upptäcka.
Ett exempel är att jag har i flera år köpt sköna fleeceplagg på Island från 66 grader nord, ytterligare ett märke som inte finns i Sverige (varje fall inte i någon större utsträckning). Jag uppmanar Naturkompaniet och andra fristående butiker att titta på fler märkenm än bara de befintliga. Mångfald ger mersmak.
Vänligen,
Peter Strand

Sportsnet http://www.sportsnet.se/ säljer i alla fall Lowe Alpine, så det borde också finnas butiker som säljer dem. Även om jag kan hålla med om att utbudet i butkerna är mycket monopoliserat, speciellt inom vissa segment.

Verkar saknas generalagent för dem i sverige det är kanske därför som de inte är så välrepresenterade. I tex Norge är de betydligt större. Troligen därför också som sportsnet säljer dem de är ju norsk ägda. För mer info kolla på http://www.lowealpine.com Lowealpin har numera samma ägare som Tenson så kanske kan det tänkas att de kommer börja säljas mer i Sverige.

Jag gissar att problemet med fullsortimentsmärken i mellanklass som Lowe är att de krockar med de största aktörerna i butikshyllan.

Återförsäljarna "orkar" inte ta hem produkter om det redan finns andra som är hyfsat likvärdiga från leverantörer som de redan har kontakt med.
Lowes finfina Frontier-säck krockar ju med mellanklassgrejerna från Lundhags, Haglöfs, Fjällräven och sportkedjornas bästa egna säckar.

Resultatet blir ett fåtal fullsortimentsmärken som Haglöfs, Fjällräven osv, samt spjutspetsar inom vissa områden (Hilleberg, Arcteryx, Norröna osv).
Spjutspetsarna kan man ju ta mer betalt för, så det är "roligare" att sälja.

Därför behöver vi små återförsäljare som vågar ta in annat än det som till exempel Haglöfs, Fenix och Outside (en ofta bortglömd blåval på svenska marknaden) bestämmer över.

Allt på Naturkompaniet?

Världen är full av bra friluftsutr, frågan är om allt får plats hos en kedja? NK får ofta ta en del smällar på detta forum, ofta välförtjänt ibland inte. Det är väl tveksamt om de bär skuld i denna fråga. Det går inte att ha allt i en butik, jag har jobbat i en som har försökt... det blir inte bra för affären och inte heller för kunden som lätt blir förvirrad av alla märken.

Lowe har ingen agent i Sverige sedan Lundhags slutade ta in dem (vet inte exakt varför de slutade).

Gör Lowe bra grejjor? Ja visst!!

Mvh Tomas

Re: Allt på Naturkompaniet?

novas husse; sa:
Lowe har ingen agent i Sverige sedan Lundhags slutade ta in dem (vet inte exakt varför de slutade).

Kanske hade det något att göra med att de själva började producera saker i samma segment:)

Lowe Alpine

Hej
Kul att Lowe är ett efterfrågat märke. From nu finns det en distributör av Lowe Alpine i Sverige som representeras av mitt företag Akzo http://www.akzo.se . Det är väldigt nytt och jag har inte hunnit gå ut med en pressrelease ännu, hemsidan är inte heller uppdaterad. Kommer inom kort både pressrealeas och uppdaterad hemsida.
Vi kommer att satsa hårt på att få ut Lowe i hela landet. Vi har precis fått hem sommaren 2004 kollektion inklusive ryggsäckarna. Det ska bli mycket kul att försöka få ut Lowe i butikerna igen. Vi har även Asolo som äger Lowe samt ett ryskt märke BASK och två amerikanska märken Gregory och Sierra Designs. Alla dessa märken tycker jag är berättiga på den svenska marknaden då det gör mycket bra saker.

Mvh Carsten

Kan ju passa på att tipsa om butiken Uteliv i Linköping, för er som bor i trakterna här omkring.

De har många lite mindre men ack så trevliga märken.

// Tech

Frontier

Jag har inte saknat Lowe Alpine, och kan inte hålla med om att Frontier är en fin-fin säck. Har Lowes Frontier 75+15, tycker den sitter obekvämt trots idoga försök till tillpassning, spännet på avbärarbältet fick jag byta i Saltoloukta då det gick upp konstant och sidofickorna är helt värdelösa... En besvikelse, helt enkelt, jag hade större förväntningar på ryggsäcken. Ser fram emot att köpa en ny ryggsäck till nästa säsong, och det blir inte Lowe Alpine.
[Ändrat av 1843 2003-08-02 kl 15:43]

Lowe alpine

Välgjorda, starka och traditionellt tunga....Har ett par säckar och lite ytterplagg. Allt fungerar utmärkt.
Roligt att de får en ny agent i Sverige då märket är bra och produkterna OK.

Go tur

Johan K

LOWE Alpine har vál köpts och sâlts ett antal gânger under de sista àren, och köptes nu nyligen av italienska kängtillverkaren ASOLO.

Problemet som LOWE har brâttats med är att det ár ett utmärkt varumárke som alla kánner till och respekterar och produkterna ár bra, MEN det är váldigt fà som köper grejerna, varför lönsamheten har varit dàlig. Fâr se nu om nya ágarna ASOLO kan fà fart pà det hela med lite italiensk fiffighet och nása för vad som sáljer!

De nuvarande ägarna av ASOLO har ju lyft detta varumárke och dess kollektion sedan de köpte av Benneton, vilka i princip kört firman i botten efter att de tog över efter grundaren, vars namn jag inte minns just nu.

Som parentes, och utan att vilja kritisera, anmäla eller censurera, sà är jag lite nyfiken pà om LOWEs agents inlágg ovan klassas som intresant information till forumets deltagare eller som smygreklam.

Personligen tycker jag vál att det visserligen ár uppenbar reklam (inte ens smyg-), men à andra sidan áven intresant upplysning för forumets deltagare i allmánhet och ursprungliga fràgeställaren i synnerhet.
Hur bedóms alltsà detta?

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-08-02 kl 23:53]

malindo; sa:
Som parentes, och utan att vilja kritisera, anmäla eller censurera, sà är jag lite nyfiken pà om LOWEs agents inlágg ovan klassas som intresant information till forumets deltagare eller som smygreklam.

Personligen tycker jag vál att det visserligen ár uppenbar reklam (inte ens smyg-), men à andra sidan áven intresant upplysning för forumets deltagare i allmánhet och ursprungliga fràgeställaren i synnerhet.
Hur bedóms alltsà detta?

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-08-02 kl 23:53]

Jag håller med om att detta tangerar gränsen till (smyg)reklam men nog sker det väl "värre" saker på andra håll inom detta forum. Ta en titt på Erik Ahlströms (multisport) inlägg som uteslutande handlar om tips att hans tävlingar startar, resultat, anmäknings avgifter som höjs m.m. Visst har det ett informationsvärde men nog ligger dessa inlägg nära gränsen för komersiell reklam? Eller är jag ute och cyklar?

Mvh Tomas Andersson

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov Fliesbergs- vad hände? Butiker och leverantörer 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg