Vad hände med lämlarna?

Har någon läst eller hört något svar på vad som orsakat lämmeldöden på kalfjället i år?

Vi var i Vindelfjällen, med Ammarnäs som utgångspunkt, för ett par veckor sedan. Jag har aldrig någonsin sett så många döda lämlar på fjället som då, trots vandringar på kalfjäll varje sommar i 25 års tid.

Det sades ju i början av sommaren att det var lämmelår, men det vanliga är ju inte att de övertaliga dör redan på kalfjället. Något måste ha drabbat dem. Pest? Förgiftning? Svält? Annat?

Jag frågade en ortsbo, han svarade att "vi måste vänta och höra vad forskarna säger". Någon som hört det?
 
När lämmlarna blir för många ett så kallat lämmelår så dör de. Det finns mycket forskning just på lämmelpopulationer och det finns olika teorier om vad lämmeldöden kommer av.
Kan bero på flera faktorer så som svält, stress, sjukdomar med mera.
Dessa krascher sägs inträffa med ett visst antal år emellan.
Jag är ingen expert på området.
På senare år har man tydligen också märkt att toppåren kommer allt glesare vilket kan vara ett problem för många djur tex fjällräven och många rovfåglar.

Det har tydligen på vissa områden blivit rekordmånga fjällrävsvalpar i år, så man får ju hoppas att de överlever.

MVH Nils
 
Man kan ju tycka att fjällrävarna just i år får det enklare eftersom de inte behöver jaga lämlarna. De ligger ju redan serverade så att säga... men så kanske det inte funkar :)
 
Uppfattningen jag har fått är att de vuxna äter av stödutfodringen och jagar lämmel och ripa åt valparna. Det känns som att de vuxna vill att ungarna ska äta den naturliga födan.

Dessutom dör ju en hel del valpar av örn också... Skyddsjakt kanske??:)
 
När lämmlarna blir för många ett så kallat lämmelår så dör de.
Ja och nej. När lämlarna blir för många får de ett vandringsbeteende. Grupper av dem söker nya boplatser. Det innebär ofta att de dör eftersom det är mer sårbara i ny miljö. Däremot dör de inte i massor redan på kalfjället.

Jag har bott i skogslandet i norra Sverige i många år och har varit med om riktiga lämmelår när de kommit i stora flockar många mil från fjällen.

Men det är inte svaret på min fråga.

2008 förutsades blir ett lämmelår, men redan under försommaren kom rapporter att det inte blir så. I stället hade lämlarna börjat dö. Precis detta var det jag såg på fjället. Detta var också vad personen i Ammarnäs som jag frågade bekräftade. Dock visste han inte ännu vad som orsakat deras död. Jag frågar igen om någon har läst eller hört om man funnit svaret.
 
En kvalificerad gissning är att maten helt enkelt blev låst likt det blir för renarna vissa år på vinterbetet. Tidig värme i maj följdes ju av en kall och låååång vår. Snön sjönk förmodligen ihop under blidan så att det så kallade subnivala rummet försvann. Sen blev det minusgrader igen ända till slutet av maj. Men förmodligen är det inte så enkelt...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg