Vad hände med Attu Climbing?

Attu Climbing är en klätterföretag från vilket jag och tre kompisar köpte utbildning och certifiering för rött kort under sommaren. Vi har alla grönt kort sen tidigare.

När utbildningen var klar så fick vi höra att själva korten inte var tillgängliga då Karthik - vår instruktör - väntade på att dom som tillverkar korten skulle återkomma med ny leverans. Vi fick lämna våra postadresser, liksom många andra som deltog i utbildningarna.

Problemet är att korten aldrig kom, och nu har hela Attu gått under jorden. Hemsidan nedstängd (http://www.attuclimbing.com/), Facebook-sidan borttagen (hade under sommaren stor aktivitet), på mail och telefon får man aldrig svar.

Effekten blir ju att vi alla visserligen fick en form av utbildning, men aldrig något kort och därmed känner oss lite lurade. Vi kan inte klättra rött på våra klättercenter utan att bekosta ny certifiering, vilket det lutar åt nu. Detta är ju så klart lite tråkigt.

Kanske har det inträffat något av personlig natur som ligger bakom denna helomvändning, jag har ingen aning, vi vill helst bara få våra kort om det är möjligt. Är det någon som möjligtvis har kontakt med nån av killarna på (före detta?) Attu Climbing så får ni väldigt gärna ställa frågan.

Tack för mig
/Kalle

Det är annars rätt enkelt och väldigt billigt att göra en uppklättring för rött kort på någon anläggning i stockholm. Verkar krångligt att jaga efter kort på det här sättet. Ni fick ju utbildningen så kunskapen borde ni ha.

Var hölls kursen? Det är sällan/aldrig man får rött/grönt kort på en utomhusutbildning tror jag. Där är det kunskapen som räknas.

Jag håller med Magnus. På klättergymmen här i Stockholm så behöver ni inte gå en kurs för att få rött kort, ni behöver bara göra en "uppklättring" och svara på några frågor för att visa att ni kan. Jag antar att det är så på de flesta ställen runt om i landet.

På klättercentret kostar det 120kr. Det är kanske surt att behöva lägga ut 120kr till, men hellre det så att ni kan komma igång och utnyttja det ni lärt er.

Ja, det är väl bara att göra en uppklättring - om ni inte hittar instruktören. Jag antar att om ni gör det så kan han dock fortfarande skriva på korten, lite oavsett vad som kanske hänt med företaget. Det känns ju som att han borde vilja göra det om ni bara får fatt på honom. Att hitta honom och sammanstråla kanske dock kostar mer än 120 kr...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg