Vad göra rent med?

Eftersom jag nu har bestämt mig för att lära mig den ädla konsten att meka med cykeln. och dessutom monterat ner racern till atomer så har jag nu kommit till momentet...göra rent alla delar från olja, fett och smuts. Fick höra av någon att rent fotogen ska vara bra . Kan det stämma? och var får man i så fall tag i det?
MVH Micke

Det spelar inte så stor roll vilket fotogenderivat du brukar. Lysfotogen, lacknafta eller fotogen eller någon liknande. Ur praktisk synpunkt behöver du en nätbotten ca 1 tum över botten i din rengöringsburk, lock därtill kan oxså vara bra att ha. När du borstat delarna med fotgenen, moddlare, låter du dem sen ligga på nätet och låt smutsen skjunka innan du tar upp delarna och torkar dem samt fettar in dem.
Ur praktisk synpunkt har jag min fotogenburk på en bricka på arbetsbänken. Brukad fotogen kan du filtrera och återbruka.
//J

En ren mikroemulsion (går ofta under namnen "biomicro" eller så, på bensinmacken) både är mer miljövänligt och mer effektivt.

Fotogen löser bara opolära oljor medan en mikromulsion löser både polär och opolär smuts.
Har Du tillgång till ultraljud så blir det rent på 30 sekunder :) (brukar köra det på lab)

/Peter

Diskemedel och tandborste funkar förvånansvärt bra och är relativt snällt mot både händer, lungor och miljön.

För riktigt elak smuts eller rengöring av bromsskivor (inte så aktuellt på din lvg kanske, men detta är ju ändå MTB-delen) funkar Bräkleen riktigt bra: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38111764

Finns även där MC-tillbehör säljs.

Värt att notera att man inte ska använda fettlösare intill lager om man inte tänkt fetta om dem sedan...

Diskemedel och tandborste funkar förvånansvärt bra och är relativt snällt mot både händer, lungor och miljön.

För riktigt elak smuts eller rengöring av bromsskivor (inte så aktuellt på din lvg kanske, men detta är ju ändå MTB-delen) funkar Bräkleen riktigt bra: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38111764

Finns även där MC-tillbehör säljs.

Värt att notera att man inte ska använda fettlösare intill lager om man inte tänkt fetta om dem sedan...

Bräkleen eller motsvarande är inte alls lika bra fettlösare som fotogen eftersom den är mer framtagen för att "blåsa bort" små mängder olja/fett och sedan avdunsta snabbt. Ska man lösa upp riktigt gamla feta kedjor t.ex. så behöver man lite tid för att kemet ska verka. Diskmedel duger inte alls.

På t.ex. bromsskivor fungerar bromsrengörare som Bräkleen eller min motsvarighet lika bra.

/Peter

På t.ex. bromsskivor fungerar bromsrengörare som Bräkleen eller min motsvarighet lika bra.

Det blir inga rester kvar av fotogen då? Oljerester bränns inte bort på samma sätt som på en bil eller motorcykel då cykelbromsar i regel inte blir speciellt heta.

Ren isopropylalkohol från Apoteket brukar rekommenderas som skivbromsrengörningsmedel.

Det blir inga rester kvar av fotogen då? Oljerester bränns inte bort på samma sätt som på en bil eller motorcykel då cykelbromsar i regel inte blir speciellt heta.

Ren isopropylalkohol från Apoteket brukar rekommenderas som skivbromsrengörningsmedel.

Jovisst blir det rester kvar av fotogen. Den är ganska fet och lämnar en hinna som ofta behöver tvättas bort. Ska ytan återfettas är det dock inget problem om det finns kvar lite.

IPA är en ganska dålig fettlösare (även om den är bättre än vanlig etanol)

/Peter

Kanon grabbar. Jag tänker givetvis fetta om och olja in allting. Kanske skulle passa på och slänga in bilder. Ni vet: före och efter. Efter racer projektet så blir det samma procedur med MTB. Fast det blir så klart när vägarna är så pass bra att man vågar köra racer.
MVH Micke

Vanlig avfettning fungera utmärkt att göra rent alla cykeldelar med, stinker inte som fotgen heller så man måste inte ha tillgång till ett garage för att kunna göra rent något.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peikko cykelvägar rent allmänt Mountainbike 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg