• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad ger ni fåglarna att äta i kylan

Inte direkt ett friluftsämne kanske men jag är väl inte den enda utsidingen som matar småfåglar.
Jag har märkt att talgbollarna är poppulära och går åt som smör i solsken, så länge som temperaturen håller sig runt nollan. Men nu när det är svinkallt och man verkligt tycker att de skulle behöva högvärdig energi så rör de dem knappt. Jag provade att sätta ur en rejäl klick smör men den blev inte heller särskilt uppskattad. Har någon ett tips på vad man kan ge dem för smarrigt. Jag ger också havre, solrosfrö och hampfrö.

När jag var ute i går såg jag hur några småfåglar, jag antar att det varit gråsiskor som varit och ätit på topparna av brännässlans vinterståndare. Det verkar otroligt magert som föda när det är -20 grader ute.
 
Jag har hängt ut talgbollar, solrosfrön och jordnötter i trädgården. Passar det inte för fåglarna får de leta mat på ett annat ställe.

/Stellan
 
Det är maximal fettmängd som gäller för de flesta fåglar. Talgbollarna är praktiska, men de innehåller mycket "utfyllnad" för att de skall kunna hanteras i affären (bara ca 20% fett) , man kan göra egna av margarin/ister + solrosfrön, fungerar bra så länge det är kallt.

För trastar och andra frukt/bärätande fåglar är äppelbitar bra.
 
Undvik att köpa de sk "viltfågelblandningarna", de innehåller väldigt mycket havre, vilket inte så många fåglar äter, utan bara kastar undan. Så det skräpar mest ner. Bättre att köpa rent solrosfrö, jordnötter, hampafrön osv och lägga ut på fågelbordet. Förra året tog jag resterna från tillverkningen av ischoklad, dvs kokosfettet, smälte i micron, blandade med solrosfrön och hällde i lämpliga formar (kan vara stora pepparkaksformar man klär med gladpack, sandkakeformar eller annat lämpligt), stoppade ner ett snöre i och lät stelna. Sen hade man fina, egna "talgbollar" att hänga upp. Mycket poppis. Men makabert när fåglarna åt upp gummans ena arm...
 
Just det, hörde av en expert på radion att fåglar som egentligen är insektsätare (tex rödhakar och gärdsmygar) gärna äter smulad leverpastej som man strör på marken. Antar att det är proteintillskottet de vill åt. Måste testa!