• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad gäller för garantitider på pekmobiler?

Halaj!

Min Motorola Defy pajade. När jag ringde nån kunde jag inte höra personen jag talade med.
Jag felanmälde till postorderfirman jag köpte den av, innan garantitiden gick ut.
Sen hann garantin gå ut innan jag fick tummen ur och skickade den för reparation.
Min fråga är: gäller garantin då?

Det här är svaret jag fick från firman (via e-post):
- Trasig produkt mottagen. Device received out of warranty period. Device is also water damage. Please let us know if you wish a quote
-Oxidering eller en estetisk bristfällighet som har upptäckts av reparations centrum.


Ungefär här blir jag förbannad. Defy har IP-klass 67. Jag ser två möjligheter:
1) den har läckt in vatten. Den uppfyller alltså inte det Motorola påstår.
2) Detta är ett standardsvar alla får som lämnar in elektroniska gadjetar. Garantin gäller inte pga fuktskada. Bara det att träskallen som gjorde påståendet har missat att luren är vattentät, och snackar alltså skit!

//T
 
Garanti är alltid ett frivilligt åtagande från säljaren/tillverkaren och inget som är s a s lagstadgat. Däremot har man tre års reklamationsrätt i Sverige, vilket innebär att du har rätt att klaga på varan inom denna tid.
Om säljaren lämnar garanti så ska det framgå vad den omfattar. Oavsett om du har garanti eller ej så har du ju som sagt också rätt att reklamera varan inom tre år.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/
 
Om det är första generationen Defy du har så är den inte IP67-klassad.
Motorola gick ut med sådan info inför första releasen men tog bort det senare.

Min och hundratals andra hade samma problem som du fick med din telefon och dessa reparerades utan krångel inklusive uppdatering till senaste Androidversion.
Men, min skickades in inom garantitiden.
Jag hade köpt min utomlands men fick den lagad i Sverige, snabbt och enkelt.

Mitt tips, kontakta försäljningsstället igen eller Motorola direkt.
 
Halaj!

Jättetack för info, båda!
Men nu blir jag ännu mer besviken. Är den inte vattentät vet jag inte om jag ens vill ha den tillbaka. :( Kanske kan jag degradera den till att bli en bil-GPS.

//T
 
Läser man på forum för mobiltelefoner inser man rätt snabbt att verkstäderna gör allt för att slippa reparera. "Går ej att reparera, skrotad" när kunden uttryckligen begärt att få den tillbaka, telefoner som dykt upp på begagnat-marknaden efter att de har skrotats osv...

Jag skulle vilja se Plus eller nåt skicka in ett antal preparerade mobiler och se hur de hanterades.

Just vattenskada är standardsvar eftersom det inte täcks av garantin.
 
Att en produkt går sönder eller skickas in efter garantitid är väl inte producentens problem?
Skulle du skickat in den i tid skulle dom gissningsvis ha lagat det kostnadsfritt.

Har en Defy jag också och högtalaren vid örat strulade (låg i fickan i en svetsverkstad, järnfilspån delyx ;) ) Den byttes utan protester, dom bytte även den bakre som dom tyckte var sliten. Jättenöjd med servicen.

Angående vattentätheten så förklaras det bland annat här med
"Matching up to the IP67 durability spec" does NOT equal "it is IP67 certified."'

Så att kräva absolut vattentäthet är fel. All elektronik kan vattenskadas.
Dom frågar om du vill ha en offert eftersom det är utom garantitiden, annars bör dom väl kunna skicka tillbaks den rimligtvis. :)

Edit: Och nej, jag tror inte det spelar roll om felet uppkommer inom garantitiden om du inte skickar in den före garantin går ut. För hur skulle nått sånt funka rent praktiskt?
 
Halaj!

Ja, det kanske är tveksamt om jag kan åberopa garantin. Men reklamationsrätten borde funka.

Man köper ju en vara utefter de funktioner och den prestanda som tillverkaren påstår att varan har.

En länk ur din länk (tack för den!):
http://www.motorola.com/staticfiles...DEFY_UG_UK_EN_68004131004_v1.pdf?pubid=987654

där star (på sidan 67):
"Product meets or exceeds IP67 standard for water and dust."

När tillverkaren påstår att den är vattentät så ska den tammefan också vara det!
Det är precis skitsamma om den verkligen är klassad efter 67 eller inte.

Man ska väl inte som kund behöva begära att få kopior på tillverkarens alla certifieringsdokument och provrapporter innan man vågar köpa varan?
Man måste kunna lita på att varan klarar det tillverkaren påstår att den klarar.

//T
 
Angående vattentätheten så förklaras det bland annat här med
"Matching up to the IP67 durability spec" does NOT equal "it is IP67 certified."'

IP67 är IP67, oavsett om den är certifierad för det eller inte. Anger de IP67 så skall den klara testet för IP67.
IP X7
Kapslingen sänks ner i en vattenbehållare till en (1) meters vattendjup och förblir där under 30 minuter.
Acceptansvillkoren för IPX7 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.
från http://www.sp.se/sv/index/services/ip/Documents/Grad_av_skydd_vatten.pdf
 
är ganska säker på att halebop skrev i sin marknadsföring att den var ip67 klassad när jag köpte den. det skriver dom iaf om defy plus nu...
 
Det är nog helt sant :)

Men å andra sidan står in IP67 nämt i produktspecen över huvud taget så.. :)
Jag har för mig att dom klassade den som IP67 i marknadsföringen först, men senare drog tillbaks den efter klagomål eller dylikt i USA.

Halaj!

Men min länk ovan (med påståendet IP67) går ju direkt till motorolas hemsida!
Man tycker ju att om de inte längre står för påståendet borde .PDF-filen försvinna eller ändras. Så icke.

Enligt påståenden både från dig och ovan i diskussionen verkar det som att Motorola först påstod att den uppfyllde IP67, sen inte, och sen igen.
Det är ju fullständigt hopplöst för mig att reda ut om jag köpte luren under tiden JA, eller under tiden NEJ, eller JA, igen.

//T
 
Det är jättelätt att reda ut: Leta fram instruktionsboken. Det som står där gäller.

IP-klassning brukar i många fall även stå på märkskylten (fast eftersom den i de flesta mobiler sitter inuti så kanske det inte står).