Vad för skillnad?

med en "typisk" skol/förenings sele där man säkrar i en ögla mot andra (som verkar mera vanliga) där man fäster i både undre benslingan och den övre vid höften?

Jag menar om det är lättare med att säkra repet genom bara en ögla borde det ju minska ev risk för misstag mot den andre selen med två "öglor".

För- nackdelar på det?

Jag upplever gymselarna med en loop som designade för att klättra i, inte säkra med. De som kan tänkas använda såna selar är ofta nybörjare eller prova-på:are, som bara klättrar.
Tycker "vanliga" selar med en säkringsloop är mkt mer ändamålsenliga att säkra med, men det kan ju va en smaksak.

I en perfekt värld skulle risken att nån gör fel med en sele där man går igenom ben och midje-loopar inte finnas, självklart ska man känna till sin utrustning eftersom ens liv bokstavligt talat hänger på den. Frestelsen att knyta in sig i säkringsloopen får man helt enkelt lära bort.

Sen är det förmodligen mkt en vikt, design och komfort-grej. Man får ju en annan rörlighet i en sele som inte är så "grovt" designad som en gymsele (de är ju ofta gjoda för att passa alla storlekar och hålla länge). I viss mån får man ju också 2 säkringspunkter med en "vanlig" sele, även om jag inte gärna ser mig själv ta ett fall i enbart benslinogorna...

Så kallade "gymselar", ibland även omtalade som "alpinselar" är gjorda för att vara så enkla som möjligt med få möjligheter att ta på fel eller knyta in fel. Den stora skilnaden med dessa och "vanliga" med separat bälte och benslingor är när man hänger i dem. I gymselarna hänger benen rakt ner eftersom draget på benslinorna kommer rakt upp i bältet. I vanliga selar lyfts benen upp en aning eftersom draget på benslinforna kommer direkt i repet vilket fördelar krafterna på selen bättre och ger en bättre position för att parera ett fall. Har sett en kompis ta ett förstemansfall i en gymsele, det såg inte behagligt ut och han slog raklång i väggen istället för att kunna ta emot sig med fötterna.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg