Vad finns idag?

Hej,

Det var ett tag sedan jag åkte längdskidor och turskidor.

Jag misstänker att det skett rätt mycket utveckling på skidor och olika typer främst.

Jag är på jakt efter ett par lämpliga skidor som får vara en kompromiss.

Ska funka i skidspåret, skating ska funka, gå på tur med i fjällen/skogen. Som även fungerar utför men behöver inte gå fort.

Finns det någon kombination som kan funka hyggligt för detta och pjäxor/bindningar?

Om inte rakt av från butik, någon som komponerat ihop ett eget set som kan ge råd?

Tacksam för svar, Fridens /E

Skating

är enormt mycket roligare med riktiga skateskidor och bindingar/pjäxor. På skare kan du "gå" på tur med samma grejor men användbarheten i skog och utför är förstås sämre.

Att skata med skidor som är bra för utförsåkning dvs lite bredare och med stålkanter och kraftigare bindingar och skor tycker jag är lika bra att avstå ifrån.

Så antingen skaffar du flera utrustningar och/eller så får du prioritera.

Thure

Tyvärr finns inte denna superskida. Att åka ospårat och i spår med samma skida går mindre bra. Antingen kommer den gå bra i spåret eller i ospårad terräng. Skejt är ytterligare en disciplin, att skejta med klassiska längdåkningsskidor får åtminstone mig att bara längta efter skejtskidorna, så att man kan köra på ordentligt. Att skejta med stålkanter, ja, vill man skära upp byxor och skor så kan msn ju prova ;)...

Tipset är: vad gör du mest..? Och skaffa det först.

...instämmer med Thure, en skejtutrustning är väldigt användbar i många sammanhang, brukar funka på kalfjället när snön har packats lite, i skoterspår och (stakandes) i klassiska spår. Och att skejta på vårsnö är njutning :).

//J

Skateskidor

Tack för svaren,

sökte lite på skateskidor och får du mest fram bilder på rullskidor.

Vad är benämningen för denna typ? Är det vanliga längdskidor som inte direkt är avsedda för klassisk och då är skateskidor?

Hur definieras turskidor? Andra benämningar, jag hittar som kanske kan vara något?

Nordic Cruising http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Nordic-Cruising

BackCountry http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Backcountry

S-Bound http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/S-Bound

Skateskidor heter just det :). Det är en skida med helt annat spann och spets än en klassisk skida.
Man brukar skilja mellan enklare modeller för motionsåkaren och lite mer avancerade i segmentet race. Titta t ex på www.polder.se för en överblick. Både de klassiska skidorna och skejtskidorna där används vid åkning i spår eller skejtbädd (skoterspår, skare etc).

Turskidor brukar heta skidor för backcountry utrikes. Det finns olika varianter där med, telemark t ex har enkelspann och är svårare att valla för fäste än vanliga turskidor med dubbelspann. Turskidor finns också i varianter som är smala nog för spår. Tyvärr brukar dessa gå segt i spår och ha allt för dålig bärighet utanför spåren, om det inte är packat, skare mm.

//J

Skidfabrikanterna

försöker kränga många varianter på skidkoncept. Den där nordic crusing är en nyhet för mig. Längdskidor med bredare midja än brätten. Söker du skateskidor är det nog snarare racing skateskidor du skall titta på.

Back Country är Fischers turskidor varav några är mycket omtyckta i nordiska fjäll. Personligen har jag flera olika av dessa på skidvinden och använder E109 Crown på långturer och toppturer i Lappland. E99 Crown är en riktig klassiker still going strong.

S-Bound har inte slagit i Sverige lite bredare skidor mellanting mellan Back Country och alpinskidor.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg