Vad bygger ni eldstaden av när det är mycket snö?

En regel är ju att man skall sträva efter att ha en stensatt eldstad när man gör upp eld. Men hur gör man när det är mycket snö( t.ex en halvmeter eller mer ) och inte kan hitta några stenar? Det går ju knappast att göra upp eld direkt på snön:) och lägger jag ett lager ved på snön och gör upp elden därpå så brinner det efter ett tag igenom. Den här frågan kanske har diskuterats tidigare. Jag är ny på forumet och har lyckats hitta någon information om detta.
 
Skottar ner till backen. Och passar på att fixa sköna sittbänkar i samma veva, på vilka man lägger granris eller liggunderlag. Brasan kan startas ovanpå några andra vedträn eller grenar.

Stensättning kan man gärna undvika när det går. Även på sommaren. Eftersom de stenarna sällan läggs tillbaka där de var och lämnar onödiga spår.
 
Ja antingen så lägger man nånting på snön eller så gräver man bort den.. svårare är det inte..
En halvmeter snö är inte mycket bara man har en spade.. och på is går det rätt bra att göra upp eld bara man ser till att det inte blir blött, typ genom att lägga nån större klabbe i botten eller dylikt.

Och som sagt, stensättningar lämnar fula spår, och om det är ett område som mycket folk rör sig i blir det små eldplatser överallt och det är inte så kul.

Det tar inte så länge att gräva en rjäl grop och soffor för 10 pers bara man har en bra spade bra snö.. jag uppskattar min Lifelinkspade med lexanblad i väl anpassad form.. den har jag grävt många fina soffor med!
 
Att elda direkt på backen ger ju inte heller snygga spår... men på vintern har jag inget bra svar tyvärr. Ser ju halvsnyggt ut på fjället med vedrester och brännmärken överallt efter vintern...
På sommaren tycker jag helt klart man ska ha sten under om man ska elda, om inte annat för att minska risken för rotbrand...
 
Jag har en liten Tentipi eldspis de gånger jag orkar släpa på den. Sjunker inte alls ned och veden brinner länge även i stark blåst.

5563c09f6b.jpg
 
Man kan ju bara åter hänvisa till Folke Ryds bok ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst”. Rå tall står emot elden längst, med ett lager rå tall i botten kan man utan problem göra en snabb brasa, skall man elda längre så måste snön bort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kontroll för mycket tid vid datorn? Överlevnad 30

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg