Vad betyder alla kompassförkortningarna?

Har blivit dags att skaffa en ny lite bättre kompass. Vill inte ha en Silva för de har gjort mig besvikna gång på gång nu.

Jag tittar på finska Suunto. De har en kompass som heter MC-2 som verkar ha det jag är ute efter.
Problemet är att det finns massa olika varianter med olika beteckningar men jag hittar ingen lista på vad de betyder. Kanske ni kan hjälpa mig?

http://www.suunto.com/en-GB/Search/?q=mc-2

Tror mig ha listat ut några men inte alla.
G - Global (funkar oberoende breddgrad)
NH - Northern hemisphere
SH - Southern hemisphere
IN - Inches
CM - centimeter
D - ?
L - ?
360 - ?
6400 -?

Senast ändrad:
Kortfattat gäller följande avseende 360 och 6400:

360 - En civil kompass har vanligen 360 grader på ett helt varv runt kompasshuset
6400 - En militär kompass har ofta 6400 streck på ett helt varv runt kompasshuset

/Birger

Har blivit dags att skaffa en ny lite bättre kompass. Vill inte ha en Silva för de har gjort mig besvikna gång på gång nu.

Jag tittar på finska Suunto. De har en kompass som heter MC-2 som verkar ha det jag är ute efter.
Problemet är att det finns massa olika varianter med olika beteckningar men jag hittar ingen lista på vad de betyder. Kanske ni kan hjälpa mig?

http://www.suunto.com/en-GB/Search/?q=mc-2

Tror mig ha listat ut några men inte alla.
G - Global (funkar oberoende breddgrad)
NH - Northern hemisphere
SH - Southern hemisphere
IN - Inches
CM - centimeter
D - ?
L - ?
360 - ?
6400 -?

På Wikipedia finns ju en del svar https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompass

Tackar, då är det bara dessa mystiska D och L kvar.
Funderade på ifall D stod för Declination men det verkar inte matcha med deras produktspecar. Vissa kompasser saknar justerbar deklimation men har ändå D i titeln.

Undrar om declination i detta fall har med magnetfältets vinkel mot horisontal planet att göra. Kan försvåra nålens rörlighet runt den vertikala nålaxeln. En kompass kan fungera bäst på viss breddgrad och alltsåbra att känna till i så fall.

Thure

Undrar om declination i detta fall har med magnetfältets vinkel mot horisontal planet att göra. Kan försvåra nålens rörlighet runt den vertikala nålaxeln. En kompass kan fungera bäst på viss breddgrad och alltsåbra att känna till i så fall.

Thure

Jo jag tror det är det NH SH och G står för. Northern/southern hemisphere och global.

Jag kontaktade Suunto igår och fick idag en lista av dem på vad allt betyder. Så här är den för alla andra som funderar på att köpa en kompass av dem.

360 = degrees
Q = quadrant
6400 = mils
6000 = Finnish mils
CM = metric map scales on baseplate
IN = Imperial map scales on baseplate
CM/IN = combination of metric and imperial scales, one might be just a ruler while the other may include map scales.
L = luminescent markings on protractor (also other products may have luminescent details or parts)
D = adjustable declination correction setting
NH = balanced for the northern hemisphere
SH = balanced for the southern hemisphere
G = globally balanced, works anywhere in the world. This is unique for Suunto/Recta. the compass card stay reasonably flat in the inhabited part of the world. Without G means the compass was balanced for one of five balancing zones and thus works properly only in the geographical zone it was built for.
R = a secondary reversed scale. The main directional scale tells the direction from you towards a target and the secondary tells the direction from a target towards yourself.
MC in the start of the name = mirror compass

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg