Tröttnar på en tråd här på forumet med en trollattityd och missvisande rubrik IMHO hos trådstartaren, och vill därför föra relevant diskussion i den här eller andra liknande trådar.
De flesta plurr som sker i grupper av skridskoåkare är triviala, och den som blivit blöt tar sig lätt upp själv eller med hjälp av räddningslina från kamrater.
För att ta sig upp på bristande is finns det en del utrustning som underlättar, och handhavandet bör tränas regelbundet.
Flythjälp rätt placerad ger högre flytläge se första bilden nedan som är från ett ofrivilligt bad på Mälaren i förrgår.
Man har stor nytta av flythjälpen om den gör att bröstkorgen eller i varje fall bröstvårtorna ligger i vattenlinjen. Det åstadkommes med en flythjälp som sitter med volymcentrum nånstans i midjehöjd.
Igår såg jag en skridskoåkare som åkte med en kanotflytväst och ingen ryggsäck. En sån som har volymscentrum mellan bröstvårtorna och nyckelbenen sitter väl högt i och med att den sitter ovanför vattenytan i det kritiska läget där man skall passera med bröstvårtorna och sedan midjan upp på isen och antingen bryta isen eller glida upp på den.
För lågt placerad ryggsäck kan leda till att den plurrade har svårt att hålla balansen simmande i fritt vatten så lagom är bäst. Viktigt att träna rörelserna och kolla om man fortfarande har fysisk förmåga att klara en uppstigning på bristande is. Man kan få mkt info genom att plurra även sommartid eller i bassäng och gärna med ett "konstgjort isflak". Klubbarna ordnar sådan övningar varje år både i varmt vatten och på bristande is. Jag rekommenderar alla långfärdsskridskoåkare att delta i såna övningar.
52 sekunder in på videon från samma tillfälle https://youtu.be/ajOQlr8X2WU finns också en sekvens från uppdragningen med lina. Isen var relativt tjock ca 5 cm ändå brast den till följd av att den flakade sig kanske beroende på att det var tunnare is alldeles intill. Det finns en grynna intill och en farled passerar i närheten så svallvågor från fartyg kan ha orsakat uppsprickning.
Notera att det tar åtskilliga meter av uppdragning med linan innan isen inte fortsätter att brista.
Om man använder ryggsäck bör den ha grenrem för att inte flyta upp för högt. Det är bra att ha karbinhake för att koppla en lina som kastas till en så att man kan hjälpa till med isdubbar och armbågar/ underarmar när man kommer upp på isen och fördela vikten så att isen inte brister i onödan.
Det är lämpligt att draget kommer högst upp på ena axelremmen då detta ger bäst mekanik för att lättast bli uppdragen. Detta missades vid det aktuella plurret på videon.
I en riktig situation så kan man göra avsteg från det man lärt sig, bara det funkar så är det OK. Ibland måste man improvisera fram en alternativ lösning.
Thure
De flesta plurr som sker i grupper av skridskoåkare är triviala, och den som blivit blöt tar sig lätt upp själv eller med hjälp av räddningslina från kamrater.
För att ta sig upp på bristande is finns det en del utrustning som underlättar, och handhavandet bör tränas regelbundet.
Flythjälp rätt placerad ger högre flytläge se första bilden nedan som är från ett ofrivilligt bad på Mälaren i förrgår.
Man har stor nytta av flythjälpen om den gör att bröstkorgen eller i varje fall bröstvårtorna ligger i vattenlinjen. Det åstadkommes med en flythjälp som sitter med volymcentrum nånstans i midjehöjd.
Igår såg jag en skridskoåkare som åkte med en kanotflytväst och ingen ryggsäck. En sån som har volymscentrum mellan bröstvårtorna och nyckelbenen sitter väl högt i och med att den sitter ovanför vattenytan i det kritiska läget där man skall passera med bröstvårtorna och sedan midjan upp på isen och antingen bryta isen eller glida upp på den.
För lågt placerad ryggsäck kan leda till att den plurrade har svårt att hålla balansen simmande i fritt vatten så lagom är bäst. Viktigt att träna rörelserna och kolla om man fortfarande har fysisk förmåga att klara en uppstigning på bristande is. Man kan få mkt info genom att plurra även sommartid eller i bassäng och gärna med ett "konstgjort isflak". Klubbarna ordnar sådan övningar varje år både i varmt vatten och på bristande is. Jag rekommenderar alla långfärdsskridskoåkare att delta i såna övningar.
52 sekunder in på videon från samma tillfälle https://youtu.be/ajOQlr8X2WU finns också en sekvens från uppdragningen med lina. Isen var relativt tjock ca 5 cm ändå brast den till följd av att den flakade sig kanske beroende på att det var tunnare is alldeles intill. Det finns en grynna intill och en farled passerar i närheten så svallvågor från fartyg kan ha orsakat uppsprickning.
Notera att det tar åtskilliga meter av uppdragning med linan innan isen inte fortsätter att brista.
Om man använder ryggsäck bör den ha grenrem för att inte flyta upp för högt. Det är bra att ha karbinhake för att koppla en lina som kastas till en så att man kan hjälpa till med isdubbar och armbågar/ underarmar när man kommer upp på isen och fördela vikten så att isen inte brister i onödan.
Det är lämpligt att draget kommer högst upp på ena axelremmen då detta ger bäst mekanik för att lättast bli uppdragen. Detta missades vid det aktuella plurret på videon.
I en riktig situation så kan man göra avsteg från det man lärt sig, bara det funkar så är det OK. Ibland måste man improvisera fram en alternativ lösning.
Thure