allroundtips
Hej, har inte testat just ullfrotté 400 i byxor, men jag skulle ändå rekommendera powerstretch/motsvarande. Det är sällan man svettas så farligt om benen varför ullfrotténs egenskap att inte lukta eller kyla så farligt i blött tillstånd saknar poäng. Fleecen är generellt lättare och finns mig veterligen i fler fabrikat och modeller. Passformen är det viktigaste för benplagg till skidåkning, my opinion.
Dock är inte Polartecs powerstretchfleece det varmaste du hittar till benkläder: för värme bör du nog söka tjockare material, motsv. Polartecs 200-fleece. Däremot är powerstretch himla rörlig, och vid skidåkning både utför och på platten håller iaf jag värmen utan tjockare plagg på benen. Mitt budgettips är att istället för att köpa ett polartec powerstretchplagg för 700+ kronor, så köper du Newlines sk Wintertight med vindfoder (finns på Intersport och Stadium bl a). Hellånga tights i stretchfleece motsvarande Polartec powerstretch men med ett tunt vindskydd på framsidan, oumbärligt vid längdåkning, och gör att du kan bära dem ensamma eller tillsammans med enbart underställ vid längdåkning. Vid utförs så drar du skalbyxorna utanpå. Hållbarhet? Mina är inne på tredje säsongen nu, springer/skidar 3-4 ggr/vecka. Pris? 4-500 pix. Vikt? 220g, som ett par polartecbrallor.
/A.