Vad är Membrain?

Marmot påstår att Membrain är "ett material liknande Gore-tex". Jaha, vadå liknande? Vad skiljer dem åt?

Marmot använder Membrain i några av sina skaljackor, bland annat.

Monica

Gore-Tex har genom en konsekvent produkt-politik och marknadsföring lyckats bli det mest kánda och erkánda varumárket fór diffusions-membran.

En av hörnsolparna i deras produkt-politik ár att enbart arbeta ihop med ett mindre antal tillverkare inom varje sektor (kläder, skor etc); tillverkare i sig har ett starkt varumárke, kvalitet, kontroll etc. samt som ár beredda att làta GTX styra lite i deras produktutveckling, kontrollera deras fabriker och produkter etc.

Alltsà ár det sà att de flesta tillverkare vill ha GTX, men enbart ett fàtal ár urvalda. resten för "nöja sig" med andra tillverkares membran.

Om dessa andra membrantillverkare ár sámre eller báttre i sig vill jag inte uttala mig om, men dáremot tror jag inte att nàgon av dem har sà stráng kontroll pà slut-produkten i sig (jackans eller skons material, prestanda , andningsfórmàga, slit-starkhet etc) som Gore.

MVH/Mats

Inte vet jag vad som skiljer dem åt men Membrain är tillräckligt bra. Kasta inte bort 5000 kr på en jacka bara för att det är Gore-Tex.

SWE3171; sa:
Inte vet jag vad som skiljer dem åt men Membrain är tillräckligt bra. Kasta inte bort 5000 kr på en jacka bara för att det är Gore-Tex.

Jag håller med dig. Har en Vaude jacka med sympa-tex(tror jag att det heter) som har funkat skitbra i 10år. GTX har ett jäkligt starkt varumärke och priserna blir därefter.. Min erfarenhet av Marmot är att dom inte gör några skitgrejer och därför så tror jag nog att Membrain funkar bra!

Om jag får spekulera fritt med reservation för att jag kan ha fel så föreställer jag mig att skillnaden rent objektivt mellan membrain och gtx kanske inte är så stor. Det högre priset för gtx motiveras av företagets (gore) strängare kvalitetskrav på både tillverkarna och sin egen produktion samt deras starka varunamn. Marmot tillverkar ju både produkter i gtx och membrain och då jag bara har positiva erfarenheter av Marmot (har ett marmot tält och en sovsäck) så tror jag inte man behöver oroa sig för att välja en lite billigare Marmotprodukt med membrain.

/David

elastiskt

xochitl; sa:
Marmot påstår att Membrain är "ett material liknande Gore-tex". Jaha, vadå liknande? Vad skiljer dem åt?

Marmot använder Membrain i några av sina skaljackor, bland annat.

Monica

En viktig skillnad som iallafall tidigare har varit avgörande är att Goretex inte finns som elastisk väv vilket vissa andra membran finns däribland membrain, men nu kanske Gore har lyckats göra elastisk Gore tex. Rätta mig om jag har fel.

/ Niclas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg