Vad är detta föremål som står på en fjälltopp?

Var härom veckan uppe på Bonjinčohkka, precis sydväst om Kaisepakte. På toppen stod denna. Ca 1,5 meter hög, träställning förankrad i berget. Metallskiva på toppen (fast monterad). Någon som vet vad detta är/har varit?

Bilagor

• PXL_20240606_121639622.jpg
    PXL_20240606_121639622.jpg
    6.1 MB · Visningar: 346
  • PXL_20240606_121645811.jpg
    PXL_20240606_121645811.jpg
    3.9 MB · Visningar: 345
Jag bor i Norge…:Sikteskiver i fjelletHva er en sikteskive? Det er en stor rund metallskive, gjerne i rusttfritt stål, der retning og avstand til fjelltopper er inngravert. Den plasseres på et høyt punkt / fjell, og gir en spennende informasjon til turgåere, som på den måten får vite hva de ser i det fjerne.
IMG_1104.jpeg

Jag trodde först det var någon form av trissa till vinsch eller "block&talja" men träställningen kändes lite för vinglig för det.
Siktskiva känns som ett bra förslag, men lite svårt att se numera.

/Patrik

Var härom veckan uppe på Bonjinčohkka, precis sydväst om Kaisepakte. På toppen stod denna. Ca 1,5 meter hög, träställning förankrad i berget. Metallskiva på toppen (fast monterad). Någon som vet vad detta är/har varit?
Jag har inget svar på din fråga, men tummen upp för att du lyckades stavade Bonjinčohkka rätt.👍

Jag bor i Norge…:Sikteskiver i fjelletHva er en sikteskive? Det er en stor rund metallskive, gjerne i rusttfritt stål, der retning og avstand til fjelltopper er inngravert. Den plasseres på et høyt punkt / fjell, og gir en spennende informasjon til turgåere, som på den måten får vite hva de ser i det fjerne.
Visa bilaga 44543
Jaha, en sådan! Fjället är inte direkt någon turist magnet, i allafall inte idag, så tror inte helt på den förklaringen.

Jag trodde först det var någon form av trissa till vinsch eller "block&talja" men träställningen kändes lite för vinglig för det.
Siktskiva känns som ett bra förslag, men lite svårt att se numera.

/Patrik
Skulle kunna vara något i den stilen, men som du säger, kanske lite liten för det.

Del i lantmätning kartproduktion triangulering? T ex kan sån info varit underlag för glaciärmätning/ forskning.

Fundament för radarreflektor?

Fundament för slavsändare/ mottagare för radiokommunikation?

Thure

• Gilla
Reactions: hsp

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg