Vad är det som luktar - egentligen

Just det, rent tekniskt är det som luktar de avfallsämnen ("exkrementer") som bakterierna som lever av hudavskrap, svettämnen etc, lämnar efter sig.

De "silverberikade" produkterna blir väl även bättre och bättre?
Så om man lyckas få till ett plagg som håller silverjonerna på plats så att de bara dödar bakterier i själva plagget (och inte åker ner i avlopp och förstör reningsverk och skapar resistenta bakteriestammar) så är väl det antibakteriella i sig inte så farligt?

Men ett problem idag är väl att vi konsumenter inte alltid blir upplysta om antibakteriella funktioner i saker vi köper. Om man vill välja bort ska man ju få göra det.

reisistens

Utveckla gärna... Om jag använder sprit eller klor, utvecklar bakerier resistens mot dessa också?

Om du använder för mycket bakteriedödande medel så muterar bakterier och de bakterier som inte det bakteriedödande medlet tar död på gynnas och du får ett värre problem. Sjukhussjukan är ett exempel på multiresistenta bakterier. att man nu bromsat barnläkares iver att skriva ut pencilin så fort barn har lite ont i öronen är ett annat utslag av samma sak. Att man inte vaccinerar i parti och minut mot årets influensa (numera i princip endast äldre och andra med försvagat imunförsvar) är för att inte få värre varianter av influensa senare.

Jag använder inte bakteriedödande diskmedel av samma anledning. Att det luktar lite iilla ute i naturen tycke rja ginet stör så mycket - man kan tvätta sig själv och sina kläder, om inte under turen så i alla fall vid hemkomst och det är i mitt fall bra nog.

Läkare eller kemister här på forumet får gärna utveckla vidare...

/Patrik, lite onda bakterier klarar kroppen med imunförsvaret och att vara sjuk någon gång då och då tycker jag man får räkna med

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg