Vad är det som luktar - egentligen

avslutad210712

Gäst
Inser att det inte var mina kläder som luktade.................

Är ju för fasiken den STORA dagen idag om jag förstått saken rätt

Hm...

Antibaktierell behandling är bara toppen på det isberg med miljöbelastningar som friluftsintresserade drar på sig. Petrokemiska kläder, säckar, remmar mm. Resor etc, allt går att studera ur miljöbelastningssynpunkt....
//J

... men hur kan antbakteriella kläder sabba miljön?... är det något ämne som inte är nedbrytbart eller kan ämnena skada djur?... jag förstår ju att antibakteriella medel/tyger även hämmar/ tar bort de goda bakterierna, är det detta som menas att djur kan fara illa?

//T

... men hur kan antbakteriella kläder sabba miljön?... är det något ämne som inte är nedbrytbart eller kan ämnena skada djur?... jag förstår ju att antibakteriella medel/tyger även hämmar/ tar bort de goda bakterierna, är det detta som menas att djur kan fara illa?

//T

Jag vet, det är drygt att bara länka och säga "läs här", men det är jobbigt att citera tabeller, hela sidor, etc :)

http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/PM/PM5_05.pdf

Kolla på sida 9 om Trichlosan, t ex, och de efterföljande sidorna om silver (just underställ verkar vara en vanlig produkt). Slutsatsavsnittet sida 14 också.

Senast ändrad:
Som jag uppfattat ullens egenskaper:
Det brukar anses att främsta skälet till att ull inte luktar lika illa som syntet är just att fibern absorberar fuktighet. Syntet absoberar inte fuktighet vilket innebär att det skapas en varm och fuktig miljö utanpå fibrerna, vilket är idealiskt för bakterietillväxt.

Keratinet i ull-fibern har istället antibakteriella egenskaper som gör att bakterietillväxten i den vätska som lagras inuti ullfibern blir mindre. Det är denna antibakteriella effekt man försöker efterlikna genom att inkorporera t ex silver i syntetfibrerna.

Till skillnad från siden så behåller också ullfibern mycket av sin "krusighet" när det blir blött, vilket gör att isolerande luft kan stanna kvar i materialet. Siden, liksom bomull, kollapsar när det blir vått och fibrerna blir liksom platta utan nämnvärt innehåll av luft. Av det skälet anses sidenunderkläder inte särskilt lämpliga för friluftsbruk.

Jörgen

Jag vet, det är drygt att bara länka och säga "läs här", men det är jobbigt att citera tabeller, hela sidor, etc :)

http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/PM/PM5_05.pdf

Kolla på sida 9 om Trichlosan, t ex, och de efterföljande sidorna om silver (just underställ verkar vara en vanlig produkt). Slutsatsavsnittet sida 14 också.

Hehe... ja lite drygt blir det med 14 sidor... men ok... någonstans har jag ju, nu när du påminner mig, hört silver i dessa sammanhang... inte kul... det finns ju lite antibakteriella plagg där hemma... för att nämna några... cykelbyxor, skor och underställ...

Skall kolla i kväll... jobbar just nu...

//Thomas

Nu hittade jag ett citat om varför ull inte luktar:

– Syntetmaterial har den egenskapen att det behåller urinprodukterna i svetten och det luktar inte så gott. Det är något som inte händer med ull, säger Lundhags vd, Jan-Anders Lundhag”.

Jörgen Fjaderlatt.se;315859 sa:
Som jag uppfattat ullens egenskaper:
Det brukar anses att främsta skälet till att ull inte luktar lika illa som syntet är just att fibern absorberar fuktighet. Syntet absoberar inte fuktighet vilket innebär att det skapas en varm och fuktig miljö utanpå fibrerna, vilket är idealiskt för bakterietillväxt.

Keratinet i ull-fibern har istället antibakteriella egenskaper som gör att bakterietillväxten i den vätska som lagras inuti ullfibern blir mindre. Det är denna antibakteriella effekt man försöker efterlikna genom att inkorporera t ex silver i syntetfibrerna.

Till skillnad från siden så behåller också ullfibern mycket av sin "krusighet" när det blir blött, vilket gör att isolerande luft kan stanna kvar i materialet. Siden, liksom bomull, kollapsar när det blir vått och fibrerna blir liksom platta utan nämnvärt innehåll av luft. Av det skälet anses sidenunderkläder inte särskilt lämpliga för friluftsbruk.

Jörgen

Precis som Jörgen säger så har man börjat blanda i silvertrådar i kläderna för dess anti-baktriella verkan. Det är något som man inte bara använder i kläder utan även i kompresser för att minska risken för sjukdomar. Jag har testat båda delarna och måste säga att jag var mer nöjd med kompresserna än med tröjan. Har testat en från Craft men den började luktat riktigt illa redan efter någon dag.

Kör på Ull, det enda rätta

Mer ull åt folket!

Senast redigerad av en moderator:
Om man gillar ull/syntet kan jag nämna att årets upplaga av underställ från Dressman är en blandning av 50/50 ull-syntet.
De jag köpte för två år sedan (och använder fem gånger i veckan) är av 100% ull.

Håller med

]En påtaglig och lätt insats som alla vi "frilufsare" kan göra för miljön, är att vägra använda saker med antibakteriell behandling.
Ursäkta trådkapningen. HåkanF

Håller med !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Precis som Jörgen säger så har man börjat blanda i silvertrådar i kläderna för dess anti-baktriella verkan. Det är något som man inte bara använder i kläder utan även i kompresser för att minska risken för sjukdomar. Jag har testat båda delarna och måste säga att jag var mer nöjd med kompresserna än med tröjan. Har testat en från Craft men den började luktat riktigt illa redan efter någon dag.

Kör på Ull, det enda rätta

Mer ull åt folket!
Förstår personligen inte varför ull skulle vara det enda rätta. Var sak på sin plats.

-Om man är en person som svettas lite så kanske ull är behagligt, men på mig som inte hör till den kategorin blir det ett våtvarmt omslag.
-Bomull blir ett våtkallt omslag, bra om man t ex löptränar sommartid.
-De strumpor jag provat med bambufibrer var bokstavligt talat skräp, vilket gjorde att jag kommer att vänta med att prova Lundhags bambuskjorta.
-Syntet stinker förvisso men är överlägset mest snabbtorkande och slitstarkt (kan tvättas i en massa grader och vrängas hursomhelst etc). De antibakteriella plaggen (2 st hittills) sparar jag till de aktiviteter då lukten kan spela roll (längre utevistelser med andra människor), och tränar t ex i helt vanliga syntetisar. Yllet har jag till vinterställ, vid aktiviteter där jag kan svettas minimalt.

Silverfibrer i textil har använts en tid för den antibakteriella effekten, men problemet var att bakterier som blev resistenta mot silver även blev det mot en del antibiotika (sk korsresistens). Jod, alkohol mm har ingen påvisad (mig veterligen) korsresistens, varför man lugnt kan sprittorka saker man vill ha bakteriefria. I mitt tycke handlar det om att man ska undvika silverfibrer (och antibiotika) i aktiviteter där så låter sig göras: Antibakteriella diskmedel och tvålar är t ex helt onödigt, liksom att sätta silver i allehanda skor mm. Silverförband däremot tycker jag är en ren rättighet för den som är skadad, liksom antibiotika har sin roll inom sjukvården och inte hemma hos svenne banan som känner lite halsont (eller inom köttindustrin). Att ha ett-ett par silverplagg är väl en moralisk avvägningsfråga, ungefär som att äga en bil eller köpa sushi med tigerräkor eller handla på H&M eller äta en biff eller ha 21 grader inomhus eller gå till jobbet med snuva eller...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg