• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad är det i burken ?

Jag har provat allt möjligt att smeta på småsår som läker taskigt,insektsbett, etc.
Försvarets hudsalva är kanon till det mesta, men jag har erfarenhet av en kandidat till,
nämligen Tigerbalm, ni vet dom där små burkarna med kinesiska motiv på.
Om jag tex,varit ute i skogen o grejat, renoverat hemma o kanske fått lite blåsor,blessyrer här o där på händerna, så har jag smetat på mycket tunt, och poff så är det läkt på ett par dagar.

Är det arsenik i burken, det ska visst läka det mesta har jag hört....

Vet att det finns en kandidat här på forumet, hon kanske vet ?
 

Bilagor

  • tiger.jpg
    tiger.jpg
    3.7 KB · Visningar: 147
  • tiger2.jpg
    tiger2.jpg
    4.4 KB · Visningar: 147
Tigerbalsam innehåller en hel del ämnen som är kärlvidgande. Detta gör så att olika immunsvarsceller lättare kan ta sig fram (och är anledningen att man blir varm och röd). Det borde vara en orsak till att såret läker fortare. Den svaga smärtstillande effekten kan bero på att något i salvan eventuellt är en opioidreceptoragonist och hämmar inkommande smärtinfo till hjärnan (som opioider, ex morfin, gör...)

Läkemedelsverket: "Kamfer, mentol och eteriska oljor antas lokalt öka blodflödet och utöva en svag analgetisk effekt...Användes endast för utvärtes bruk. Undvik kontakt med ögon, slemhinnor och andra känsliga områden. Tiger Balsam Vit skall inte användas i ansiktet, i näsborrar, på öppna sår eller skadad hud och inte heller tillsammans med täta förband."
 
Senast ändrad: