Vad är det för träd?

Detta är kanske inte helt rätt forum men jag hittar inget bättre.

Jag vill ha hjälp med att identifiera ett träd. Jag trodde att det var ide-gran för det var så likt det på många sätt. Bland annat hade trädet samma platta breda barr, med två vita linjer längs undersidan. Men på barken fanns ett särdrag som fick mig att fundera: En sorts avlånga blåsor. Tar man hål på dessa rinner en sorts väskaut, någon typ av kåda. Detta känner jag igen från en Youtube-video jag sett en gång, från Amerika. När jag kollade upp idegranen på internet sågjag inte alls den barken på någon av bilderna. Har någon här en ide omvad det är för något? Tyvärr tänkte jag inte på att fotografera av det.

Som föregående talare säger är det en art som tillhör släktet Ädelgranar (Abies spp.).

De kännetecknas av att barren är fästa i kvistarna med en liten "sugklocke-liknande" knopp, till skillnad från vanliga granar (Picea spp.) vars barr är fästa i kvistarna med en tunn "nål/pinne".

Utöver detta har de platta och mjuka barr (ofta med vita streck) och grenarna är tämligen symmetriskt utspridda. De ser snygga ut helt enkelt, och säljs ofta som julgranar =)

Sen har de allra flesta en slät bark och många har även blåsor =)

Du hann få in ett till inlägg såg jag.
Är det bara två enstaka träd är det förmodligen "förvildade" träd från någon försökspark eller från ett arboretum. SLU har försöksparker i Asa, Tönnersjöheden och Skarhult, t.ex.

Det kan även vara så att markägaren har satt dem där.

Inte bara Marinen har samlat på exotiska träd, Kungsholms fort. Även enskilda och institutioner. Ett bruk av kådan var att klistra linser före det att kompositlimmen blev vanliga.

Jag har sett flera granar i skåne med blåsor i barken, det är inte jätteovanligt.
Typiskt nog mins jag inte vad dom heter nu, men jag har hört att man funderat på att odla en del sån gran istället för den vi brukar odla. Tydligen blir det bättre virke och den är inte lika benägen att blåsa omkull i en storm.
Kådan i blåsorna ska naturligtvis rinna ut i eventuella skador, kådan är lite antiseptisk (eller vad det heter), och jag har även hört att indianerna strök sån kåda på sår.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LeckT Virke till eld? Olagligt att ta dött trä! Överlevnad 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg