vad är det för örn?

Hej! Jag undrar om någon som är mer fågelkunnig än jag kan hjälpa mig med att avgöra vad detta är för en örn. Vid tillfället gissade jag på ung havsörn, en annan gissning jag fått på bilderna är gammal havsörn. Det är så svårt att skilja på havsörn och kungsörn, och unga och gamla tycker jag. Hjälp!

(Fick syn på örnen i Kårsavagge 3 sept och försökte smyga mig nära den med kameran. Ett tag gick det, men sen stack han (hon?). Så värst imponerande nära hann jag inte komma, därav så suddiga bilder..)

rnpsten.jpg


rnflygerfrbibuske.jpg


rnflygerfrbiklippa.jpg
 
Grattis

till fin fågelobservation.

Bilderna tillsammans och speciellt där fjädrarna är solbelysta ger klart besked detta är en äldre havsörn. Kungsörnen är mera vråklik rundare vingar och längre stjärt men är också en mycket imponerande fågel.

Thure
 
tack för svar!
hur ser jag att han/hon är gammal? De spretiga pennorna på bild 2? Eller kan det vara nåt med formen på vingarna?
Det var trevligt med örnbesök. Den stannade ganska länge i dalen, satt på lite olika platser och kollade läget, eller vad det nu var den gjorde. Ovanligt för mig att se så stor fågel på så låga höjder.
 
Ålder på pippi

Ben och näbbfäste samt matthet i fjäderdräktsfärger bruka visa på högr ålder. Ungfåglar har skarpa färger speciellt på benen.....
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LynxLynx Örn i Södra Sverige Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg