Vacuum

Förra sommaren inhandlade jag en vacuumförpackningsapparat (puh vilket ord) på Lidl. Den var mer tänkt att använda till att förlänga hållbarheten på livsmedel i husvagnen.

Apparaten är i princip en liten dammsugare med möjlighet att svetsa plastpåsar. Till apparaten medföljde det också en plastrulle så man kunde tillverka egna påsar i valfri storlek. Denna rulle har jag inte hittat på eftermarknaden. Någon som vet?

Tanken är nu att förpacka friluftsmat i minimala förpackningar. Luft är inte tungt men tar plats.

Nu till själva frågan:
Finns det bättre maskiner på marknaden?
Någon som har erfarenhet av vacuumförpackning hur det påverkar hållbarhet etc.

/Martin
 
fisk

Vi har sedan tiotals år tillbaka paketerat fisk på detta vis för att få det att hålla bättre i frysen. Vår gamla vacuumsug har nog varit aktiv i 8-10 år och funkar fortfarande kanon. Det tog lite tid att hitta plastpåsar som passade bra.

Man kan nog säga att den klarar att suga ur och smälta ihop de flesta vanliga plastpåsetyper på marknaden, men för att få det tillräckligt tätt och hållbart för långtidsförvaring (upp till ett år) av fisk krävs "rätt" påsar. För vår maskin är detta den tjockare typ av plastpåse som kallas fryspåse, av ett märke med en eskimå på paketet (...), tror de går att köpa på Konsum el ICA.

För bästa förpackning:
1. Ingen/mycket lite vätska löst i påsen som kan rinna ned i fogen
2. platta till påsen (=tryck ur luft) innan sugen körs, knövla inte
3. försök suga med påsen så platt som möjligt i sugen = maximal anläggningsyta mot bränntråden.
4. Om påsen inte blir lufttom: vinkla om, försök igen. Man märker rätt snabbt om maskinen suger på rätt sätt, om det tar oändligt lång tid så måste man vinkla om påsen.

Återkom gärna med resultaten! Tänkte du portionsförpacka maten? Om det funkar bra får jag göra likadant. Vad kostade din vacuumsug?
 
Tack för svaret.
Jag skall ta och testa eskimåpåsarna. Hoppas jag inte blir anmäld för hets mot folkgrupp (man får ju inte säga *****bolle numera).

Problemet är att plasten oftast är så tunn att man bränner hål och då blir det inget vacuum.

Om jag inte missminner mig kostade apparaten under 150:- på Lidl. Sådana här varor brukar återkomma en gång om året. Jag köpte min i juni-juli i fjol.

Tanken är att jag skall portionsförpacka bl.a torkad mat som skall ligga färdig för turen.

/Martin
 
bränna hål!

Med min apparat är plastbränningen en del av tricket: om man pressar löst på "locket" så suger maskinen, när man sedan pressar hårdare startar bränningen, som är i två steg: innerst på påsen bränns en svetsfog, och utanför den bränns påsen av så man får både en intakt fog och en avbränd påse. Vet ej om din maskin gör likadant, men annars är tipset att ta tjockare påsar.
 
Min fungerar på exakt samma sätt.
Jag har testat billigare fryspåsar och de verkar vara för tunna.

Det är också viktigt att hålla tråd och teflontape rena.

/Martin
 
Har för mig att det var ett inlägg om vacuum för nåt år sedan som innehöll en länk till maskiner, men jag kan inte hitta den. Kanske någon annan minns bättre.

För övrigt var dom aktuella n-bollarna upp i domstol och det fastsätlldes att det inte var hets mot folkgrupp.
 
Hej!


Som sagt, det vore kul med tips på var man kunde få tag i en vacuumförpackare. I USA tycks det vara vanligt både med vacuumförpackning och med så kallade ziplock-påsar men det är ju inte helt vanligt här hemma.

Så tips mottages tacksamt, både på vacuumförpackning och ziplock!


Mvh
/SJ
 

avslutad210712

Gäst
stejo; sa:
Hej!


Som sagt, det vore kul med tips på var man kunde få tag i en vacuumförpackare. I USA tycks det vara vanligt både med vacuumförpackning och med så kallade ziplock-påsar men det är ju inte helt vanligt här hemma.

Så tips mottages tacksamt, både på vacuumförpackning och ziplock!


Mvh
/SJ

Ziplock-påsar finns på Clas Olsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Finns färgade vacuum plastpåsar ? Friluftsmat 0

Liknande trådar