Va kostar det???

Ohoj seglarvänner.

Mina framtidsplaner innefattar en segelbåt, jag skulle vilja få ett litet humm om vad det kostar idag.

Säg till exempel att man köper en Maxi 77 för ca 50 000 som är född nånstans på 70 talet.

Båten ska sedan försäkras, ligga i nån hamn, ligga någonstans på vintern osv osv.

Jag förstår givetvis att dessa priser kan skilja väldigt mycket beroende på var man ligger, men säg någon hamn uppe i Bohuslän där man förhoppningsvis kan få plats. Jag vet att det är rätt många års kö i många hamnar idag.

Tacksam för all info jag kan få.

/ Förhoppningsvis båtägare inom ett par år....

Inte helt billigt

Räkna med mellan 5000 till 10000 kr per år.

Skall den ligga i båtklubb, är det inte enbart medlemsavgiften utan även landplatsavg på vintern och bryggavgift på sommaren och dessutom sjösättningsavg och upptagningsavg att tänka på.
Dessutom får du gå nattvakt.

Väljer du att lägga båten vid ett privat varv, får du betala en duktig slant till.

Försäkringspremien för denna båt känner jag inte till, men säkert ett par tusenlappar där med.

Sen tillkommer underhåll utbyte av förslitna delar, översyn/förvaring av motorn och själva vårrustningen. Räkna med ett par tusenlappar där också, minst.

Var hamnar vi nu?
Troligtvis någonstans mellan 10000 och 20000 kr/år.

Har du sedan en avbetalning på båten, så blir det ju en slant per år.

Men, "men" det är värt det, helt klart.;)

Lycka till med båtköpet.

Hold your horses!!!

Hej!

Känner inte riktigt igen prisbilden. Jag har en IF-båt i samma storlek och prisklass och mina fasta kostnader ligger på ca 3500 kr per år (Om jag kommer i håg rätt: bryggplats 1 300 kr, landplats 900 kr, försäkring 500 kr, och två lyft ca 600 kr.).

Till det kommer kostnad för vårrustning som väl kan betraktas som obligatorisk, lägg till pengar för färg, vax och lite rengöringsmedel, säg....6-700 kr (taget ur det blå...). Sen bör man kanske ha ev reparationer i åtanke vilket kan vara svårt att förutse kostnaden för.

Det dyra med båtlivet är tillbehören och man BEHÖVER faktiskt inte köpa nya saker hela tiden, även om man vill :)

Tilläggas bör att jag har båten i Hudiksvall och att priserna för hamnavgifter kan vara lägre där, såå....flytta till Glada Hudik!

Köp båt!

/Anders

Re: Hold your horses!!!

andersmossing; sa:
Tilläggas bör att jag har båten i Hudiksvall och att priserna för hamnavgifter kan vara lägre där, såå....flytta till Glada Hudik!

Köp båt!

/Anders

Det krävs mer än billig båtplats för att man ska flytta till Hudik ;-)

//Micke fd. Hudikbo numera Årebo.

segelbåt

Hej !

Jag beräknar att mitt båtägande kostar ca 10000 per år.
Då är båtplats vid brygga i Gbg, vinterförvaring på land (ink högtryckstvätt på botten vid upptagningg samt bockar)två lyft, försäkring, vårrustning och något lite inköp inkluderat.
Stora inköp som segel, nu motor etc är inte inräknat.
Jag tillbringar nästan alla mina semesterveckor i båten. Bryggseglar en del på våren.
För min del är det väl använda pengar. Ja, det är en del av livet..
Så om man har en bår i den storleken som en Maxi 77 kostar det nog ungefär så. Om man inte bor i Hudik.
Lycka till.
Anna

Dela båt?

Ett sätt att få ned årskostnaden och fördela arbete med vårrustning och nattvakt är att vara flera delägare.

Hitta en kamrat att dela Maxin med. Vederbörande kanske redan har båt och båtplats så att du kommer till båtlivet via en gräddfil.

Jag har inte varit segelbåtsägare på länge men uppskattar att storleksordningen på kostnad om 10 000 Kr per år är riktig för en Maxi 77. Motor och nya segel kan om de räknas in med en avskrivningstid av 10 år höja kalkylen till 20 000 per år.

Lycka till Thure

Köp kajak! Betydligt billigare i inköp och underhåll. Driftskostnaderna kan dock skena iväg vid flitig paddling, då krävs mycket kolhydrater.. :)

Jag har både segelbåt och kajak!! Vad beträffar kostnaderna för båt kan jag dela med mig av mina erfarenheter!

Har en IF (samma storleksklass) Och ligger i Göteborg, där Grefab (Göteborgsregionens fritid) är ägare till hamnen.
Depositionsavgift båtplats 12x4m 5500:-
Sommaravgift (ink, sjösättning och el) ca 2000:-
Vinteavgift (inkl lyft, avspolning, transport på området samt uppallning) ca 2200:-
Försäkring ca 600:-/år

Vi är dessutom två som äger båten och delar alla kostnader.

Fredrik

Prisskillnader

Jag har båten i falkenberg det kostar
1000 för både land och bryggplats sen kommer
det till 200 för medlemsavgift men jag tycker
ändå det är väldigt billigt. 700 kr för sjösättning
och upptagning samt 100 kr för mastförvaring i
bod. På sommaren när jag vill segla i bohus så
lägger jag båten ute på ankar hos mina föräldrar
vilket både ger gratis plats och nära till bunkring.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg