• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Utvecklingsstörda - beteendestörda människor ?

Hej!
Jag har en liten undran om någon har en uppfattning om hur många antingen, utvecklingsstörda, eller beteendestörda föräldrar det finns jämfört med "normala" föräldrar ??
Är det någon koll på hur dessa barn har det ?

Tänkte på det här sedan jag fick boken "Kärlek och stålull" beskriven för mig.
Där står det bland annat att i mammans fall, att mamman skulle lära sig hushålla med pengarna, men det gjorde hon inte, dom tog slut efter 14 dagar, så barnen blev utan mat i 14 dagar.
På soc. sa dom att hon måste "lära sig", så hon fick inga extra pengar, men ingen tänkte på hennes tre barn inte hade någon mat under de sista två veckorna på månaden, endast skolmat en gång om dagen, inget på helgerna.
Tvättmaskin skulle hon få, men soc. sa att med hennes utvecklingsstörning så va de ingen ide att ge henne den för hon skulle inte klara att sköta den, med resultatet att barnen blev mobbade i skolan ( dom stank), samma gympakläder i flera terminer....Det tänkte inte soc. på ...
Mamman var väl dignostiserad, så soc. visste hennes problem väl, men man ville inte ta barnen
ifrån henne.
Skriver peter som själv haft vissa problem hemma....
 

Bilagor

  • ledsen.jpg
    ledsen.jpg
    2.1 KB · Visningar: 642
Eftersom du lovat att hålla dig lugn fram till hösten , så antar jag att du är helt allvarlig nu. Undrade om du inte var ute efter en provokation igen, men ämnet är lite för tungt för det,
Kan inte se varför du tar upp detta i ett forum som utsidan men ändå...
Har du kollat denna sida:
http://www.pipping.se
Svaret på din fråga har jag inte...
 
Eftersom du lovat att hålla dig lugn fram till hösten , så antar jag att du är helt allvarlig nu. Undrade om du inte var ute efter en provokation igen, men ämnet är lite för tungt för det,
Kan inte se varför du tar upp detta i ett forum som utsidan men ändå...

Har du kollat denna sida:
http://www.pipping.se

Svaret på din fråga har jag inte...

Lägg av, jag har lovat en sak så har jag det!
Det här inlägget kan väl bara ses som provokativt för dom som anser att barnen får klara sig så gott de kan med soc. "goda minne" i alltför många fall, eller hur?
Som svar på din fråga, du undrar hur jag kan ta upp sånt här, så är det väl så hoppas jag att inlägget ligger under "Fritt Forum", så jag kan väl lika gärna fråga vilken trekomponentslack jag ska köpa till min Volvo Amazon, visst kan jag ???
Utsidans forum ger utrymme för de flesta frågeställningarna tack o lov !
Jo det är ett förb. tungt ämne men jag är ingen "ytlig" person skall du veta, du verkar besitta många kvaliteter, om man läser mellan raderna, du är intressant för mig, då du dyker som en hök o anfaller..., väntar nästan alltid på din kommentar, ...
Tråkigt att du inte kunde referera till något du upplevt beträffande denna frågeställning som betyder mycket för mig, som (12 år) som fick dra till skogen o ligga i kojor när det var ett jaävla liv hemma, fick iochförsig en hundring till mat för en helg, så slapp morsan o hennes nya karl mig....
Kan göra det här ämnet betydligt "tungare" hur åren gått i skogen, man lärde sig mycket, det blev min fristad från skola o hem, det var enda gångerna jag var lycklig var när jag var i skogen, men det är mitt liv som jag kanske skriver en bok om om jag får råd.
Hoppas ni inte har haft alkoholiserade föräldrar med beteende störning, det är ett helvete!!!
Hoppas du anser att ämnet är värt att diskuteras, kram på dig !
Hoppas du vill va min vän Betula Pendula ...
peter
 
Senast ändrad:
Lägg av, jag har lovat en sak så har jag det!
Det här inlägget kan väl bara ses som provokativt för dom som anser att barnen får klara sig så gott de kan med soc. "goda minne" i alltför många fall, eller hur?
Som svar på din fråga, du undrar hur jag kan ta upp sånt här, så är det väl så hoppas jag att inlägget ligger under "Fritt Forum", så jag kan väl lika gärna fråga vilken trekomponentslack jag ska köpa till min Volvo Amazon, visst kan jag ???...

...Hoppas du anser att ämnet är värt att diskuteras, kram på dig !
Hoppas du vill va min vän Betula Pendula ...
peter

Tänk vad svårt det är att skriva tydligt ibland, Det jag menade var att jag inte trodde att du provoserade. Och att ämnet var svårt, kanske inte så många här på utsidan kommer att diskutera detta. För mig är det för utlämnade att gå in på så personliga saker, även om jag nästan är anonym här. Det jag jag kan säga att själv har jag haft en bra uppväxt om man ser till familjen. Har haft en nära relation med en som haft ett helvete som du. Som utomstående känner man(jag) sig maktlös.


När det gäller mitt agerade här på forumet, så står jag för det jag skriver försöker inte vara så ironisk, det blir så lätt fel då. Men det jag tror på diskuterar jag gärna. Ger gärna en känga och räknar med att jag kommer att få ta i mot ett par. Alla tycker inte lika oavsätt om de har rätt eller fel.
Då är vi vänner. Faktiskt min första vän på detta forum.
 
Med tanke på att att typ 5 % drabbas av en allvarligare psykisk störning, vi har en miljon alkolister osv så är det ganska många. Det finns inga siffror och ingen definition över vad som är normalt.

Problemet är väl att många som inte är lämpade för att skaffa barn gör det. Helt logist, då de inte förstår bättre, skaffar de flest barn och dessutom tidigast vilket bäddar för problem. Lyckligtvis så finns det stöd från andra håll och människan är tämligen anpassningsbar.

I fallet du beskriver så är det väl bäst att ge stöd genom hemhjälp osv. Mamman behöver väl en förmyndare men myndigheterna är väl väldigt restriktiva med att omyndigförklara. Det är en väldigt svår avvägning det där och lagarna är definitivt fyrkantiga. Det försvåras av att myndighetspersonal inte kan/vill följa lagarna.

Att en del far illa i Sverige är väl inget nytt men sätt det i proportion mot de miljoner barn i världen som är slavar/prostituerade osv så bleknar det. Det är en tämligen fucked up värld.
 
Senast ändrad:
Jag har (som tur var) aldrig behövt ha kontakt med sociala men det räcker att ha varit i kontakt med Försäkringskassan för att inse att vi lever i en värld som inte klarar av att ta hand om dom som verkligen behöver hjälp.

Sen behövs det ju inte utvecklingsstörda föräldrar för att barn ska fara illa, det räcker med helt normalt knäppa föräldrar också vilket det verkar finnas alltför många av.

Jag förstår mig heller inte på föräldrar som inte har sin familj som första prioritet. Tyvärr är det många som tycker att man prioriterar konstigt när man hellre är hemma med sjuka barn istället för att jobba, som att det skulle finnas något val?

Nej, ta hand om era nära och kära efter bästa förmåga, oavsett vad andra tycker eller vad som hänt tidigare. Det som är gjort är inte så lätt att göra något åt, däremot kan man göra allt man kan för att det inte ska upprepas. Om man ser någon som far illa kan man dessutom själv hjälpa till (om man har möjligheter).
 
Jag jobbar för att jag prioriterar familjen, hade jag varit singel hade jag jobbat betydligt mindre. Barn kostar.
 
peter1969 (Peter Tjärnlund) Inlägg: 228

Jag har (som tur var) aldrig behövt ha kontakt med sociala men det räcker att ha varit i kontakt med Försäkringskassan för att inse att vi lever i en värld som inte klarar av att ta hand om dom som verkligen behöver hjälp.

Sen behövs det ju inte utvecklingsstörda föräldrar för att barn ska fara illa, det räcker med helt normalt knäppa föräldrar också vilket det verkar finnas alltför många av.

Det har du väldigt rätt i, peter 1969, alla blir ju inte diagnostiserande, och dom "vanliga" knäppa föräldrarna finns det alldeles för många av där barnens perspektiv inte uppmärksammas, sorgligt.
Sedan är det nog så att många inte vill lägga sig i, och blundar för vad som pågår i en del familjer.
På min tid var det flera i mitt gäng som hade föräldrar som drack för mycket o bråkade, så vi i vårat skogsgäng trivdes i skogen utmärkt, tyvärr började en av oss att dricka tills han dog förra året...
Men det är ju inte säkert det berodde på uppväxten, men han hade dåliga förebilder...
peter1959
 
Detta är väl något som gått i vågor.
Vissa perioder har det ansetts rätt att omyndigförklara "avvikande", omhänderta deras barn och med tvångssterilisering se till att de inte skaffar fler. Nu har väl pendeln slagit över till att man är väldigt restriktiv med att gå in från soc och inkräkta på individers frihet, oavsett hur de hanterar denna frihet.

Vad som är "rätt" nivå är inte lätt att avgöra. Människor kommer tyvärr i kläm vilken vägsom än väljs.

Man kan lida med ett barn som fått en hemsk uppväxt hos föräldrar som inte kan hantera sin roll. Men alternativet (som för inte så länge sedan praktiserades) kanske är att en byråkrat bestämmer att det barnet aldrig kommer till världen...