Uttorkat belag

Hej!

Glömde av att lägga på parafin på mina längdskidor i våras när jag slutade använda dem. De har stått hela sommaren utan parafin och har antagligen torkat ut i belagen.

Jag har inte tillgång till stenslip här i närheten och undrar vad man kan göra åt det?

har ni några rekommendationer?

Mvh
Daniel
 
bluff och båg?

Det är fler och fler som hävdar att det där med paraffin i belaget bara är ett sätt för vallafabrikörerna att få fortsätta sälja något sedan trätjära gått ur modet. Min erfarenhet säger att det nog stämmer. Se t ex www.kuzmin.se
 
Frågan

är bland annat vad repor har för betydelse? Repor borde i min värld minska glidet.

Ett sätt att minska en repa är att värma in glidvalla och sickla. Ett annat sätt är att sandpappra eller slipa belaget. Det senare sättet sliter till sist ned belaget.

Problemet med glidvalla är att den samlar smuts på snön vilket mycket snart minskar glidet jämfört med ett belag som inte glidvallats.

Hurvida torra belag har nackdelar vet jag inte. Så vidare estetiskt är det inte men minskar glidet och finns det andra problem? Kan t ex stighudsklister skada torra belag? Nån som vet?

Thure
 
Jag är ingen expert på skidor som ska gå på längden, men för alpina skidor så...

Belaget är redan från början "dött", det kan inte torka ut eller liknande, däremot kan det bildas ett skikt av oxid på belaget, och detta kan man enbart få bort genom att slipa bort det, vilket är helt logiskt om man tänker på järn som oxiderat, dvs rostat. Hur mycket färg man än kladdar på kan man inte måla över rosten och tro att problemet är löst.
Repor ökar friktionen, när man slipar ett belag eftersträvar man en bra och jämn "struktur".
Med struktur menar man helt enkelt regelbundna små, små repor som effektivt leder bort vatten från skidan.
För att skydda skidan från smuts och repor bör man valla, en vallad skida glider dessutom mycket bättre.
Viktigt är att har man en gång börjat med att valla så kan man inte sluta, låt inte gammal smutsig valla sitta kvar, och låt inte skidan stå "ovallad" längre tider.

Som sagt, så är det för alpina skidor, om allt är direkt överförbart på längdskidor har jag ingen aning om!
 
Inte så krångligt

Rena och rätt valla fick jag lära mig. Rätt valla beror på hur underlaget är och vad man skall göra. Uppför med pulka bakom är inte samma sak som att skida milspåren för motion.
Måttlig slipning, undvik orcillerande slipar, handkraft går fort, verkar slita mycket lite. Mina äldsta belagskidor är över 30år och fungerar fortfarande väl. En plastingenjör (skidkunnig) påpekade att ytan kunde silikonoljas efter slipningen om man var mycket petig.... Gammal valla går lättare av med värme, läs hårfön eller värmepistol, och trasa. Bränns efter dåd.
DVS det är som oftast rent, prydligt och funktionellt gäller.
//J
 
Sickla!

Jag vet inte hur bra sandpapper är i längden eftersom man ju vill ha en så plan yta som möjligt. Lämna in för stenslipning går ju, men är rätt dyrt. Desutom hävdar sicklingens förespråkare att stenslipningen 'ruggar upp' ytan alldeles för mycket och att det egentligen är därför man behöver glidvallan. Jag har själv prövat att sickla både längdskidor och stålkantade tur- och utförsskidor och tycker jag har fått en snabbare och mer hållbar yta än någonsin med alla glidvallor jag har prövat tidigare. (De riktiga räserproffsen kompletterar säkert med en riller för att få ännu bättre struktur på belaget.)
 
Att använda sandpapper för att fräscha upp belaget tror jag är förkastligt. Då är det nog nästan bättre för glidet att inte göra nånting innan man vallar. Något jag tror fungerar bättre är sickling med stålsickel.
Effekten av vallning för att fylla i repor är nog högst tillfällig. Det är väl snarare så att finns det glidvalla kvar i repor i belaget har du inte sicklat och borstat tillräckligt bra.
 
Men det är rätt svårt, tycker jag. Lätt att belaget blir vågigt.

Det har jag inte upplevt. Det har väl hänt att sickeln har skurit fast nån gång, men det har inte blivit några djupare skador. Tror att hemligheten ligger i att använda ett ganska måttligt tryck. Hellre då att sickla många gånger med lågt tryck i stället för få gånger med högt tryck.
Det underlättar nog också om skidan är ordentligt fastspänd.
Som med det mesta blir nog resultatet en följd av noggranheten på det arbete man lägger ner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cwmint Slipa Fischer Crown belag Turskidåkning 0
svartöra Räfflade belag? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg