Utsidans forum i fara?

Vet inte om det är Aftonbladet som överreagerar eller om domen som föll idag verkligen kommer att påverka olika diskussionforum runt om på Internet. Synd vore det i alla fall om man inte kan hetsa en "jägare" mot en "vegan" utan att få en knäpp på näsan eller diskutera samernas (folkgrupp) "störning" av friluftslivet :)

KAN detta äventyra forumet på Utsidan eller är här andra regler som gäller?

Läs själv:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,137738,00.html

Tyvärr har jag missat debatten tidigare men helt klart verkar det intressant att utgivaren skall ta på sig ALLT som publiceras...

clindh

Forumvärd
Jag vet inte vem (om någon) som anses vara ansvarig utgivare på en publikation som, till skillnad från Aftonbladet, ej är registrerad tidskrift. Det är förmodligen svårare att åtala någon speciell person men det kan ju bli tråkigheter ändå.

Tidigare har jag funderat på att regga Utsidans om tidskrift, då sådana inte har samma krav på sig att följa Personuppgiftslagen som vanliga sajter (!). Men det innebär då också att man måste ha en ansvarig utgivare... hum hum

Som tur är är ni Utsidan-läsare enormt "städade" jämfört med andra bredare sajters besökare, så vi är inte så överdrivet oroliga att ni plötsligt skall brisera ut i en massa rasistiska inlägg odyl. Men ser ni något tveksamt så maila redaktionen på stört, det skadar inte.

rasister i farten!

Pjaa, det finns ju en del rasister med fördomar här på utsidan. Jag är en av dem. Märkesrasist vill säga.
Knackar det på dörren hemma och herr hillebergtält med fröken klättermus i sällskap vill stiga på så öppnar jag välvilligt dörren, utan att vara närmare bekant med dessa typer. Skulle däremot gästerna bära namn som weather reportsson, mr mc kinley eller liknande blir jag genast skeptisk, och en bra stunds lobbying krävs innan jag låter det objudna besöket ta sig över tröskeln, fortfarande med mina granskande blickar i ryggen.
Men.
Det kan dock ibland visa sig att en från början oönskad vän blir den allra bästa. (mina"fjällvandrarbyxor" kostade 150 spänn) :eek:)

clindh; sa:
Som tur är är ni Utsidan-läsare enormt "städade" jämfört med andra bredare sajters besökare, så vi är inte så överdrivet oroliga att ni plötsligt skall brisera ut i en massa rasistiska inlägg odyl. Men ser ni något tveksamt så maila redaktionen på stört, det skadar inte.

Det hindrar ju dock inte vem som helst fråm att skriva. PÅ IDG har du nu infört inloggningstvång för att skriva kommenterar till artiklarna, och man måste svara pådet mail de skickar til den mailadress du uppger. Innan du svarat på den så är tji inlägg som gäller.

På det sättet kan de iallafall hålla reda på vem som sagt vad. Jag antar att de på det sättet kan få folk att fundera ett varv till innan de blir otrevliga.

clindh

Forumvärd
Inloggningstvång för att skriva har vi redan.

Man skull kunna tänka sig att man fick godkänna sitt medlemskap med en länk eller en kod man får i ett brev; så man vet att epostadressen är giltig. Det skulle minska antalet studsar vi får på medlemsbrev odyl, men är ju inte mycket till spärr om någon verkligen är ute för att sabba.

Så länge inte någon sitter och granskar och godkänner vartenda inlägg innan det kommer ut på sajten kan vi som utgivare inte skydda oss. Men vad sjutton, lite spännande skall det väl vara att driva en sajt också...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg