Utsidan.se på dårlige servere

Utsidan.se inneholder mye godt lesestoff. Men jeg synes det er et problem at serverne synes å være SVÆÆÆÆRT langsomme. For meg er det de desidert seneste websider jeg kommer innom. Derfor en oppfordring til å rette opp dette slik at det ikke tar et år å laste opp en side.

LeifS

clindh

Forumvärd
lesko; sa:
Utsidan.se inneholder mye godt lesestoff. Men jeg synes det er et problem at serverne synes å være SVÆÆÆÆRT langsomme. For meg er det de desidert seneste websider jeg kommer innom. Derfor en oppfordring til å rette opp dette slik at det ikke tar et år å laste opp en side.

LeifS

Jag undrar om det inte är menyerna som stökar till det igen... Vilket operativsystem och browserversion kör du, Leif?

Själv kör vi IE5.5 och IE6 på Win2000 och Win98 och märker inga sådana problem men då och då får vi en kommentar om att det gör jättetrögt får någon.

Prova att klicka på länken "Stäng av menyerna" i tredje kolumnen på förstasidan och rapportera om det gav något förbättrat resultat.

clindh

Forumvärd
lesko; sa:
Takk for tipset. Jeg stengte av menyene , men likevel tar det minst 1/2 minutt å hente frem hvilken som helst side. Min browser er IE 6.0.

Mmm, mycket mystiskt. Jag kör själv på modem ibland, inga problem alls så det är inte servern i sig som bromsar upp det; det är något i sidkoden som stökar till det för vissa. Jag försöker klura ut vad...
Vilket operativsystem och version kör du?

Inte servern

Har varit två veckor i USA och kört och det är oftast bra hastighet på sidorna typ 5 sek för en sida!

Har en PIII 500MHz, fast uppkoppling av varierande kvalite, Win 2000 och Microsoft Explorer 5.50.

Långsamt...

lesko; sa:
Takk for tipset. Jeg stengte av menyene , men likevel tar det minst 1/2 minutt å hente frem hvilken som helst side. Min browser er IE 6.0.

Jeg nytter modemlinjer med fra 44000bps og oppover. Benytter forresten en annen webboard som er svært mye raskere , da det her tar under 5 sec(fra USA) å henter frem sider. Om noen vil teste så er linken dit:

http://webboard.pinnaclesys.com/read_forums.asp?WebboardID=1&SectionID=58&lng=1
LeifS

Sidan du länkade till innehåller till stor del endast text, vilket av naturliga skäl går mycket snabbare att ladda hem än bilder, som det av estetiska skäl finns några få på Utsidan.

Dessutom är hemsidors snabbhet, som sagt, mycket beroende av servern. En sida på Geocities jämfört med en likadan på Passagen skulle gå mycket snabbare att ladda på Passagen.

Jag tror inte att varken operativsystem eller browser-version gör någon större skillnad, däremot kan det bero mycket på vilken Internet Provider du använder, t.ex. Telia, BIP eller Tele2.

Att komma upp i märkbart högre hastigheter på internet är svårt, ett alternativ är att stänga av hämtningen av bilder i Verktyg/Internet-Alternativ/Avancerat/Multimedia/avmarkera Visa bilder.

talthoff

Forumvärd
Re: Långsamt...

Dessutom är hemsidors snabbhet, som sagt, mycket beroende av servern. En sida på Geocities jämfört med en likadan på Passagen skulle gå mycket snabbare att ladda på Passagen.

Och det beror med största sannolikhet på att det är "närmare" till Passagen jämfört med Geocities.
Självklart är belastning på resp. server också relevant.
Men i detta exempel handlar det nog mer om "round trip" tider. Dvs. den tid det tar för ett TCP/IP paket att förflytta sig från punkt A till punkt B.

Sen måste man också förstå att Internet världskartan inte ser ut som den vanliga världskatan. En stor del av backbone nätverken är forfarande byggda så att man skickar stor del av trafiken via usa.

Vad menar jag ?

Jo, om jag går till en sajt i som ligger i något av våra grannländer så är det inte otroligt att trafiken går via USA.

Med detta beror väldigt mycket vilken operatör man använder och hur dom har byggt och köpt sin kapacitet.

Sen finns det ju massa andra faktorer som oxå spelar in.

Jag tror inte att varken operativsystem eller browser-version gör någon större skillnad.

På Utsidan är det välkänt att våra menyer blir väldigt sega på MacOS och äldre browsers. Menyerna använder JavaScript och det är det som är "boven".

däremot kan det bero mycket på vilken Internet Provider du använder, t.ex. Telia, BIP eller Tele2.

Håller inte med till 100%, om man surfar via någon av dom lite större svenska ISP:erna skall inte spela någon roll. Utsidan använder UUnet som internetoperatör för sin trafik. UUnet är en av dom största spelarna i världen och dom har mycket bra peering avtal med våra svenska ISP:er. (Dom säljer kapacitet till alla dom stora förrutom Tele2 och finns i 110 länder till förrutom Sverige.)

Sen skall vi inte blanda in vad som händer när man sitter på något av dom olika bredbandsnätet som finns runt om i sveriges bostäder. Då handlar i flera fall mer om vad "grannen" gör.

Rent generellt kan jag säga att vi server ligger på 10-30% kapcitetsuttnyttjande i snitt och siffran för internetförbindelsen är ännu lägre.

MEN vi har toppar och dom syns tydligt i statistiken.

Vi har exempelvis mest trafik på måndagar, folk kommer tillbaka till jobbet och saknar skogen är min teori :)
Sen har vi alltid som mest trafik efter lunch på dagarna runt 13.00 till 14.00.

Så har mönstret sett ut jätte länge på Utsidan. Jag misstänker iofs att nu när fler och fler får bredband hemma så kommer trafiken öka samt spridas ut över dygnet.

-Thomas som rattar tekniken på Utsidan och ett gäng andra sajter.

Säger det igen.

Jag fick en förslöning av uppladdningen på Utsidan, när jag installerade IE6.
Bytte tillbaks till IE5.5 och vips så gick allt snabbt och fint igen.
Samma sak på flera PCn jag jobbar på, med Win95,98,Me.
Intel eller AMD, ingen skillnad.
Win2000 är ju egentligen ett rent serverprogram.

Men vad tusan, när man yttrar sig på Utsidan, ska det göras med eftertanke (gärna).;)

/Björn

clindh

Forumvärd
Testade du tömma cache mm efteruppgraderingen?

Vi kör själva IE6 på Win2K samt Win98 här hemma utan problem, men du verkar inte ensam om att ha strul - jag bläddrare just runt lite Google Groups och såg en hel del klagomål på att IE6 skulle vara segare än IE5.5 i vissa fall.
Sök efter slow i microsoft.public.windows.inetexplorer.ie6.browser - där finns en hel del tips om vad man kan testa för att snabba upp IE6. Det verkar dock inte finnas något enda svar på vad som kan förorsaka slöheten.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg