Storm på dotcom-fjället
Ja, värvarkampanjen är ju över. Fn finns inga planer på en till, vi är rätt nöjda med medlemstillväxten idag.
Vi gjorde ju en satsning i början av förra året med lite friskt riskkapital i ryggen; vi var med på mässan, annonserade, fick igång medlems-registreringen, byggde om hela sajten, öppnade butiken mm.
Meningen var att vi skulle fortsätta i den stilen, men som ni alla vet så slog ju stora "dotcom-döden" till i Sverige efter sommaren och alla investerare fick stora skälvan och stoppade ner plånböckerna igen. Så även vår...
Som vana fjällfarare vet vi när det är läge att bryta ett toppförsök, så när det började blåsa för hårt retirerade vi snabbt ner till basecamp igen. Med andra ord, vi överlevde IT-stormen där andra, yngre kollegor på nätet fick sätta "livet" till (RIP XLander, Fjellbeck, Adventuro?).
Nu har vi fått anpassa oss för att leva med betydligt mer begränsade resurser än förra året. Men Utsidan har sina rötter i ideellt arbete och minimala resurser, så det skall mycket till innan vi vänder näsan i vädret! Vi letar dock samtidigt nya samarbeten och konstellationer för att kunna fortsätta utveckla Utsidan -- alla tips emottages tacksamt.
Å andra sidan har vi ju ändå nått toppen -- Utsidan är idag den överlägset största svenska friluftssajten. Och det tänker vi fortsätta med.