• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Utseendefixering har alltid i alla tider funnits !

Utseendefixering, betydelse hur man uppenbarar sig är inget nytt under solen, tänker på
debatten om skolfoton, där man retucherar bilderna på barnen så att de ser bättre ut.
Man tar bort blemmor, utslag och dubbelhakor etc.
Många tycker att vi på senare tid blivit hemska när vi håller på så.
Men när jag tänker efter så har ju alltid människor skönmålats, kolla bara på alla målningar
långt tillbaka i tiden där framstående människor förskönats av konstnärerna, om man var fet så
hade man framgång en gång itiden, indianerna i djungeln smyckar sig, tatuerar sig för att visa upp sin status.
Så jag tycker absolut att det är inget nytt fenomen på senare tid att vi uppfattar/behandlar andra
människor efter hur de uppenbarar sig för oss.
Tex i en klädmodebutik så frågar ingen den feta tjejen om råd om kläder, men på en brädgård om du ville snacka med någon som kunde nåt så vände man sig till en fet gubbe, för det var troligen en människa med framgång i sitt jobb, (tänker då på förr i tiden).
Likadant en friluftsmänniska som har det senaste i utrustning, kläder tycker många att den personen vet vad han håller på med.
Jag vet en gubbe som har väldigt gott om pengar (kontanter) som var inne på Philipsons bilförsäljning och ville köpa en Mercedes kontant, han blev avvisad vänligt men bestämt av försäljarna när han ställde lite frågor om bilarna, de trodde han var en som inte hade pengar
för att hade en gammal rock slitna skor mm.
Men jag kan erkänna att jag går också efter hur människor klär sig/ser ut, men jag tror det är en gammal instinkt att man på så sätt skaffar sig info på det sätttet utan att tänka på det.
Men man går på sina nitar ibland...
Vad tycker ni ?
 
det är delvis så men det är mestadels branschanpassat, modebranschen är speciell med tanke på aktörerna, tänker själv.. likaså bilbranschen, bilförsäljare är psykopater, sjuka i huvudet.. i mååånga andra branscher så handlar det om vad du kan, men visst känns det lite lustigt att bli predikad måttfullhet av en kille på 200kg(tänkte på buddha).. när man kommer högre upp i näringskedjan så betyder utseende mindre, det finns andra maktfaktorer som är betydligt mer påtagliga..
 
när man kommer högre upp i näringskedjan så betyder utseende mindre, det finns andra maktfaktorer som är betydligt mer påtagliga..

...asså du syftar på hur mycket man tar i bänkpress?

Skämt åsido så har det väl alltid varit viktigt att vara som alla andra. Det visar väl på något sätt att man är villig att anpassa sig till samhällets regler, och på så vis kan uppfattas som en person med koll, som rättar sig efter kollektivet, och som man kan lita på. Sen har ju denna gruppanpassning tagit sig många bisarra uttryck genom tiderna!