Utrustningstips

Behöver lite tips på vad man ska köpa för utrustning.
Jag har klättrat bultat och topprep ett tag nu och känner att det börjar bli dags att lära sig att lägga lite egna säkringar.
Förs och främst har jag tänkt att gå en kurs eller liknande för att lära mig. Men det jag undrar är om någon har nåt tips på "nybörjarutrustning". Vad ska man införskaffa för kilar, vilka friends använder man mest mm.

Kilset är såklart det första att köpa. Jag är väldigt rädd av mig och gillar därför DMM Wallnuts, dom sitter väldigt hårt och är lätta att sätta. Lite svårare att få ur dock, men det är andremannens problem ;-)

Vilka friends du använder beror på var du klättrar. Min kompis påstår att gul (2ans) Camalot alltid går att få in. Men börja med dom mellanstora (röd1 och gul2 camalot) köp sedan några små (Aliens eller liknande) och de stora sist. Små friends bör inte vara för breda, TCU (three cam units) är trevligt i dom små storlekarna.

Prylar

Det är värt att lägga pengar på bra grejer direkt. Jag föredrar, precis som föregående talare, Wallnuts, Camalots och Aliens.

Jag har haft Rock Empire-prylar och liknande men så fort jag fattade att det är mitt liv det handlar om så blev det att bita i det sura äpplet och punga ut för en gäng riktiga grejer. Skillnaden är faktiskt ganska stor.

Jag har modifierat mitt kit lite på slutet och självklart beror det på vilken klättring man gör men om det är kring 25 meter långa replängder som är ganska raka så brukar jag ta me det här:

3 lätta skruvkarbiner
2 korta mellanslingor
2 längre mellanslingor
1 mellanslinga med 60 cm slinga
6 st kilar (målet är att klara sig med 4 st)
1 blå Alien
1 grön Alien
1 gul Alien
1 röd Alien
1 orange Alien
1 lila Alien (= röd Camalot stl 1)
1 röd Camalot (stl 1)
1 gul Camalot (stl 2)
1 webolett
1 60 cm slinga extra
1 kilpetare

Till var och en av friendsen har jag en karbin. Jag skulle vilja ha 1 st grön och 1 st gul Alien till. Jag skulle också vilja kunna välja bort två kilar till.

Varför välja bort kilar? Ja, det tar helt enkelt för lång tid och för mycket kraft att placera. Även för andraman är det jobbigt att hålla på med kilpetare. Självklart tvekar jag inte att sätta en kil om det är ett bra killäge, men om det finns ett lika bra läge för friends så sätter jag hellre en sån. Dubbelt av grön och gul Alien är skönt att ha, dom går ALLTID att sätta.

/Pär

(Anledningen till att jag började exprimentera med färre kilar var att jag läste en artikel i senaste nummret av On The Edge. Där klättrade några "vanliga" snubbar en 22 replängders tur i Yosemitie. Dom hade med sig dubbla friends i de flesta storlekar men endast fyra stycken kilar. Som dom aldrig använde...)

snacka med dina kompisar och kolla vad de brukar använda mest på din "hemmaklippa" där du kommer klättra ofta. ibland kan man få lite ledtrådar i förare också vad det kan vara bra att ha för utr för en specifik klippa. som nybörjare kommer du antagligen gå ganska lätta leder och då funkar hexor också istället för friends, de är jävligt bökiga att lägga men om det är en lätt led med no hands rest lite då och då kan man ju använda dom tills man blir rik och kan köpa friends. typ ett sätt med camphexor på repsnöre strl 2-7 lär ju inte kosta mer än 300-400:- och då kan du ju sen i efterhand kompletera med aliens och friends utan att ha förlorat allt för mycket pengar på att köpa hexorna först.

Jag har två Rock Empire Flex (friends) som jag är väldigt nöjd med än så länge, de har lite kort span jämfört med camalots dock. kostar ca 350:- st, dvs hälften mot riktiga friends eller camalots.

Kilar regerar!

Jag håller inte riktigt med Pär vad gäller kilarna. I Yosemite kanske man klarar sig med sgs bara friends men på dom flesta ställen utgör ett kilset (WC, DMM, BD) grunden för ett bra rack. Kamkilar i följande ordning: 0.75, 1, 2, oach 0.5 Camalot (eller motsvarande storlek). Därefter gul och grön Alien (Aliens är lika smala som 3cams...). Köp en karbin för varje (rekommenderar BD Neutrino).
När du kommit till den punkten att denna uppsättning inte känns tillräcklig vet du nog själv vad som behövs (stora kamkilar, dubletter på kilar, offset kilar, tricams ....).
Några hexor (5,7,9 Rockcentrics) är bra att ha ifall du klättrar långturer. På korta turer är de bara bra för ljudeffekten. Brukar bära alla tre på en karbin.
Ifall du redan har quickdraws för sportklättring lönar det sig att lägga längre slinga (60 cm) på ett par av dem. För ankare på längre turer brukar jag ha 2st 120cm slingor och en 60 cm slinga med var sin låskarbin. Dessutom har jag alltid 2 prussikar och kniv och kilpetare med på multipitch turer.

Utrustning

Precis, själv föredrar jag relativt brant sprickklättring och det är naturligtvis då som friends kommer till sin rätt. Ringkallen är mitt favoritställe här hemma.

Just, jag glömde, jag har alltid med mig 3 st prussik-snören och en liten trissa som gör det enklare att bygga hissar om man råkar ut för en olycka.

Trango?

Hej

Diskussioner om kamsäkringar här brukar ju (snabbt) polariseras till Rock Empires Flex (billiga!) mot BD Camalots (dyra och tunga, men överlägsen spännvidd), med WC Friends och Aliens (CCH?) som "bubblare"... Men är det någon som testat Trango Flex Cams? De fick ju högsta betyg i Climbing's test av "Spring Loaded Camming Devices". De kostar 40$ på Trangos egen hemsida, 314 spänn, billigare än RE Flex hos northstar! (7.85, dagens kurs på Forex.) Men tyvärr så skickar de inte beställningar utanför USA/Canada! Vet någon om de går att få tag på i Sverige?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg