Utrustningslista

Hej!
Jag håller på att uppdatera min utrustningslista och tänkte då att istället för att jag skulle sitta och klia mig i huvudet om och om igen, tänkandes på om jag har med för mycket, för lite eller rentav glömt något självklart så tänkte jag lägga ut den för er och era kritiskt granskande ögon.

Jag paddlar mycket, långt och gärna i dåligt väder. Jag är ibland ansvarig för för hela gruppen som jag har med mig.

Alla åsikter välkommnas!

/Joakim

Utrustningslista
Paddlingsutrustning
• Kajak
• Kapell
• Paddel (+ ev. Reserv)
• Paddellina
• Flottör
• Pump
• Flytväst
o Visselpipa
o Kompass
o Kniv
o Klocka
o Nödraket/Flare
o Proviant
o Nödkit
 Vattenreningstabl.
 Kniv
 Minikompass
 Stormtändstickor
 Visselpipa
 Signalspegel
 Fiskekit
 Foliefilt
 Lampa
 Lysstavar
• Däcksväska
o Sjukvårdsväska
 Första förband
 Plåster
 Kompresser
 Elastisk binda
 Suturer
 Koltabletter
 Huvudvärkstabletter
 Fästingsplockare
 Hudsalva
 Skavsårsplåster
o Vattensäck
o Solskydd
o Termos
o Reparationskit
 Silvertejp
 Platsfolie
 Multifunktionskniv
 Liquisole
 Liqueseam
 T-sprit
 Trasa
 Ståltråd
o Proviant
o Nödskydd
o Mobiltelefon i fodral
• Fast lång bogserlina
• Kort bogserlina
• Midjemonterat bogserlina
• Karta
• Kartfodral
• Packpåsar
• Svamp
• Sittunderlag
• Paddelkläder
o Underställ
o Yllestrumpor
o Torrdräkt
o Keps/Mössa
o Solglasögon
o Paddelskor

Campingutrustning
• Tält
• Tarp
• Thermarest
• Sovsäck
• Kudde
• Väckarklocka
• Thermareststol
• Torklina
• Liten spade
• Toapapper
• Sykit
• Stearinlampa
• Matlagningsutr.
o Kök
o Bränsle
o Vatten (3 liter/dygn)
o Tändstickor
o Matkärl
o Bestick
o Kåsa
o Kniv
o Konservöppnare
o Diskmedel/Svamp
o Skärbräda
o Soppåsar
• Hygienart.
o Handduk
o Tandborste
o Tandkrän
o Tvål
o Nagelsax
o Hudkräm

Reservkläder
• Underkläder
• Strumpor
• Byxor
• Tröja
• Regnkläder
• Mössa
• Handskar
• Handduk
• Skor

Övriga kläder & utrustning
• Underkläder
• Strumpor
• Skor
• Byxor
• T-shirts
• Tröjor
• Jacka
• Badkläder
• Bok
• Ikeakasse
• Radio

Proviant

OMFG!

... kommer inte kajaken att sjunka... och då saknar jag ändå mat på din lista...

Nu är jag ju helt fel person att kommentera en kajakutrustning... men det hela låter ju vansinnigt tungt... hur mycket väger kalaset?

/Thomas

Jag har inte varit ute på någon övernattningstur på flera år, så jag är nog inte den rätta att plocka bort det som är ”onödigt”. Och utan att ha läst din packlista allt för noggrant, så är här några av mina personliga reflektioner

Väckarklockan skulle jag lämna hemma (den funktionen finns i min mobiltelefon).
Sax för naglar. Det finns en nästan lika bra på min ”Multitool”.
En bogserlina nöjer jag mig med. Används även till att förankra kajaken om berghällen (land) lutar mycket.
Några vattenreningstabletter och någon foliefilt har jag inte.
Något fiskekit har jag inte med. Jag lyckas inte ens få napp när jag försökt ;) fiska där det ska finnas gott om fisk.
Torrdräkt har jag inte använt sedan jag höll på med vindsurfning.
En visselpipa räcker.
Stearinlampa har jag nog inte någon.

Sedan det jag har med mig, som du inte har med på din lista.
Då jag råkar vara närsynt har jag förutom mina valiga glasögon (med ett band så de inte lossar om jag hänger upp och ner), minst ett par reservglasögon.

Jag förlitar mig på någon medicin som Dimor, Travello, Imodium i stället för koltabletter.
Rakhyvel och tandtråd.
Papper och penna.
Pappersnäsdukar
Flera lampor (pannlampa LED), taklampor i tältet (2 st Biltema 24-218), blixtlampa.
Myggmedel
Klädnypor
För någon månad sedan investerade jag i en grensåg, liknande 702069 på Jula. För att kunna såga till ved vid grillning eller mysbrasa.

Ska jag paddla längre än 500 m har jag alltid reservpaddeln med mig. Det har blivit lika naturligt som bältet i bilen, så fort jag kör längre än från parkeringsplatsen till ytterdörren.

Sedan har jag inte att förglömma en GPS. Men inte för att hålla reda på var jag är, utan för att kolla trackfilen när jag kommer hem.

Per Brune

Tack för kommentarena

Jo, det väger en del (har inte vägt det) och är ju inte precis tänkt för att ha med på en dagstur.

Mulitverkyg har jag inte investerat i än men det kan ju vara något som spar en del plats och tyngd.

Bogserlinor vill jag ha med flera, då normalt sett fungerar inte en i alla olika situationer, testa t.ex. att bogsera en tom kajak med en 20 meters lina. (mycket kul...)

Tack för era tips och åsikter, jag tar åt mig dom och jobbar vidare på listan.

//Joakim

Jag som alltid har med mig mest grejor av alla skulle ändå ta bort:

Vattenreningstabl.
Minikompass 1 varsin kompass räcker
Varsin tändare alt tändstickor räcker
Signalspegel
Fiskekit (får ändå ingen fisk)
Foliefilt (du har tarp+sovsäck + extrakläder)
Lampa, 1 pannlampa var räcker
Koltabletter välj imodium istället
Vattensäck Du har med dricksvatten och lagar mat i sjövatten du behöver inte bära vatten så långt så kastrull funkar
Platsfolie du har plastpåsar
Liquisole & Liqueseam varför båda?
Trasa (till vadå? du har ju handduk)
Nödskydd (tarp+ tält+ foliefilt + nödskydd???)
Mobiltelefon i fodral - skippa fodral och ha i dubbla plastpåsar

Mycket kläder?
Du paddlar i underställ+paddeljacka. har ett torrt ombyte. Skulle du välta och alla dina kläder är blöta kan du nog låna ihop kläder av din paddelkompiss.

Tack för din input, när jag paddlar tänker jag på säkerheten i flera steg, det är därför flera saker förekommer dubbelt. Det som ligger i kajaken har jag ingen större nytta av om jag skiljs från den i tufft vatten. Paddlar även oftast ensam.

Förstår att det kan verka som mycket, men är som sagt ingen solskenspaddlare och eftersom jag verkar som turledare och instruktör behöver jag kunna lösa de situationer som kommer upp och litar inte till andra i min packning.

Plastfolien har jag för snabbreparation av skrov.
Lampa, 1 pannlampa var räcker, men batterierna tar slut, lampan går på värmeljus. (miljövänligt?)
imodium, bra ide!
Vattensäcken har jag med mig (nästan) hela mitt vattenförråd i.
Liquisole & Liqueseam har helt olika egenskaper-
Trasa, häller helst inte t-sprit på handduken (svider sen när man torkar sig...)
Nödskydd, du slår inte upp tält i storm.
Mobiltelefon i fodral, lite säkrare och smidigare än plastpåsar
Mycket kläder?, vill dock inte gå i samma i ett par veckor.

Re: Tack för kommentarena

kinjinte2; sa:
Bogserlinor vill jag ha med flera, då normalt sett fungerar inte en i alla olika situationer, testa t.ex. att bogsera en tom kajak med en 20 meters lina. (mycket kul...)

//Joakim

Man behöver inte ta till våld (kapa) en lina för att få den kortare. Man kan slå en knop eller två på något lämpligt ställe för att förkorta linan.

Per Brune

Nu har jag kollat mer bland mina grejer.
En kikare har jag.

Ett extra tältgolv (förlänger förhoppningsvis livslängden på tältet då man tältar på berghällar)

LightMyFire

En marin VHF radio+ Aquapac http://www.aquapac.se/

Kamera + dykarhus (sprillans nytt, har ej provat dykarhuset ännu)

Per Brune

Solskyddskräm, läppvalla (lipsyl eller liknande) och hand/kroppskräm är med på min lista. Saltvatten suger ut fukten ur huden och efter en dag i sol och ständigt översköljande sjö behöver ansikte och händer en återställare.
Shampo

Kökslistan kan utökas med spiralvisp och mindre förskärare.
En kombikniv (typ Schweizerkniv) kan oftast ersätta en konservöppnare och nagelsax.

Strukturera om listan. Du har t.ex skor och underkläder på reservkläder, men egentligen använder du dem varje gång du slår läger, osv.
Om du ej paddlar professionellt, dvs ej leder grupp, kan du lämna många säkerhetsprylar hemma.

Mat och åter mat. Vid långa paddelpass tänker jag bara mat och därför är mat med på min lista i detalj. Felar det här blir turen förstörd.

kinjinte2; sa:
Hej!
Jag håller på att uppdatera min utrustningslista och tänkte då att istället för att jag skulle sitta och klia mig i huvudet om och om igen, tänkandes på om jag har med för mycket, för lite eller rentav glömt något självklart så tänkte jag lägga ut den för er och era kritiskt granskande ögon.

Jag paddlar mycket, långt och gärna i dåligt väder. Jag är ibland ansvarig för för hela gruppen som jag har med mig.

Alla åsikter välkommnas!

/Joakim

På Tjörns Kajakklubbs websida har vi en pdf med utrustninglista som bygger på idén att vissa saker är packade i förväg i olika säckar/lådor:
Se http://www.tjornkajak.se/dokument/utrustningslistor.pdf

Förutom det listade slänger jag, vid vattentemp under 18 grader, alltid med en stor gammal jacka, för att hålla värmen på land, värma efter ofrivilliga bad osv.

hälsningar
Jens

På Tjörns Kajakklubbs websida har vi en pdf med utrustninglista som bygger på idén att vissa saker är packade i förväg i olika säckar/lådor:
Se http://www.tjornkajak.se/dokument/utrustningslistor.pdf

hälsningar
Jens [/QUOTE]

Jag har en liknade fil från Tjörn kajak sparad sedan 2002 och har anammat vissa delar.

Idéen om bestickslåda har jag nog fått från denna lista.

grillgaffel_6_crop_web30_7.jpg

I bestickslådan ingår även en akvarietermometer för att mäta vattentemperaturen.

Finns Y3 eller något annat tvättmedel i småpåsar längre? Jag har nog inte sett det på länge, men jag har inte heller letat.

Per Brune

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg