Utrustningshjälp

Jag håller på att ta steget från topprepsklättringens trygga värld till ledandets spänning. Därför hade jag tänkt inhandla en uppsättning karbinpar.

Nu är det så att jag inte har för avsikt att endast klättra borrbult och därför har lite huvudbry över vilken utrustning jag skall köpa.

Mina frågor som jag önskar svar på är:
1) Hur många karbinpar behöver man till att börja med?
2) Funkar det att köra med "vanliga" karbinpar (expresslingor) även vid kilklättring? Eller är detta rent olämpligt?
3) Om det är olämpligt... vad skall man använda istället?
4) Vilken längd/längder är lämpliga?

Jag är oerhört tacksam för konkreta svar med hänvisningar till olika produkter.

Tack på förhand!
[Ändrat av Macaco 2002-02-28 kl 11:41]

Jodå

Man använder vanliga expresslingor (karbinpar med kortslinga mellan) när man klättrar på kil och andra sökringar. Ingen skillnad mot bb. Ibland väljer man lite längre slingor mellan karbinena för att minska repdrag och förhindra att kilarna eller friendsen "kryper ur"...

Ska du klättra bb i Stockholmsområdet eller likande där lederna är 10-20 meter behöver du normalt ett minimum av 8 expresslingor. Sedan behöver du några skruvkarbiner i vanlig ordning... Köp ett set på nätet, bra och billigt. Men som sagt, mist 8 får du räkna med. Jag skulle nog ta några till "i fall om att"

Mvh

/föhl

Några längre!

Ett tips är att köpa några längre expresslingor, typ 20-30 cm, då kilplaceringarna långt ifrån alltid radas upp på en perfekt linje, du minskar repdrag. Komplettera gärna med några 60 cm rundslingor med karbiner. Om du kopplar i båda karbinerna i slingan och sedan för en karbin genom den andra och klipper den över den böjen på slingan, har du på ett säkert sätt "vikt" din slinga tredubbelt. Använd som den är vikt, eller genom att du när du kopplats den till en säkring, kopplar bort den nedre karbinen drar ut slingan till fulla 60 cm och kopplar karbinen igen. Smidigt och enkelt!

/Micke

Hejsan,

Visst är det kul med mycket prylar MEN det blir både dyrt och tungt att släpa på.

Mitt råd är att du köper en halv utrustning. Tanken är ju att den andra halvan av replaget håller med den andra halvan av utrustningen.

1) Jag tycker 5 karbinpar är en bra start. Eftersom du kommer att klättra både bultat och på kil rekommenderar jag lite längre slingor. 3 st i 15 - 20 cm längd och 2 i 30 cm längd.

2) Visst går det att använda samma slingor till både bult och kil. Skillnaden är väl att man vid klättring på kil oftast vill ha lite längre slingor. På bult räcker det oftast med 10 - 12 cm.

Prata med butiken eller ring och prata med killarna på Northstar trading så hjälper dom till med att hitta rätt "vanlig" karbinmodell.

Till det här behöver du och replagskompisen ett gäng kilar, kamsäkringar kan ni köpa till senare om ni vill.

Glöm inte slingor och karbiner till stannplatser, det går åt mer än man tror. 2 120 cm, en eller 2 60 cm och 3 karbiner borde räcka till att börja med.

Glöm inte hjälmen

Lycka till

Bengt

Hej,
Har man begränsat med pengarna så är det också klokt att köpa Tri-Cams excentriker istället för friends. De är också rätt bra att ha senare, om man är van att placera de på rätt sätt. Finns på Northstar, tror jag.
AD

Hyggligt.

Osch... det gick fort.
Tusen tack för alla bra svar!

Jag skall slå en signal till Northstar och snacka med dem. Förmodligen beställer jag även därifrån!

Återigen tack!

60 cm -> 20 cm -> 60 cm

Vad det gäller 60 slingor trädda igenom karbinen till en tredubbel 20 slinga så behöver man inte plocka ur alla tre looparna och sen klippa tillbaka karbinen som micke skrev, det går bra att klippa ur två och sen rycka till och vips så har du en 60 igen.

lite appropå bara...

Rätt...

...men det kan bli trassel. Om slingan har kommit lite omlott kan man skapa en extra knop kring den övre karbinen om man lyckas dra i fel loop. Därför klipper jag först ur, tittar, klipper i och drar ut slingan. Men principiellt har du rätt.

Guest

Gäst
Metod

Detta går lättast med Spectra- eller Dyneemaslinga: Slingan skall maturligtvis vara öppen, dvs inga konstiga expressvarianter. Klipp i två karbiner i slingan. Spänn ut så att en hamnar uppåt och en nedåt. Tag den nedre karbinen och trä igenom den övre. Nu skall alla tre öglorna vara lika långa. Två tomma på ena sidan och på den andra sidan öglan med karbinen. Klipp i de tomma öglorna med den karbin som sitter i den ensamma öglan. Nu har du en slinga som har 1/3 av den ursprungliga längden.

Finessen med den här metoden är att man kan klippa ut vilka två öglor som helst utan att det blir knutar eller trassel! En enligt min mening en ganska bra finess när man står med ena handen upptagen vid sin säkring och fipplar. Prova hemma först!
/Mattias

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg