Rätt...
utrustning behöver inte kosta skjortan! Däremot så anser jag att man skall köpa det man anser sig ha råd med.
När det gäller nybörjare och/eller ungdomar så är har jag samma råd att ge som ovan. Har varit ungdomsledare i 10 år (är inte det numera pga jobb och studier) och om det är något som är tråkigt att se är när en förväntansfull ung kille eller tjej följer med ut till vattnet för första gången, med grejor som vanligtvis pappan har plockat ihop "det här duger åt dej, min son/dotter" kommer med en utrustning som är totalt fel.
Med fel så menar jag inte märket eller prislappen på grjorna, utan att den är oftast totalt fel i situationen och i dåligt skick. I de fallen så brukar jag låna ut mina egna grejor och sedan ha ett snack med föräldrarna.
Det är inte menat att man som nybörjare skall hoppa på ett Sage 590 SP och en Loop Traditional 2:a (eller motsvarande), men vissa av oss som anser att vi har råd och intresse kanske anser att det är ett lämpligt köp efterhand att man kommit en bit på vägen i flugfisket. MEN som nybörjare är det inte heller läge att använda "mack-oves" prylar, att ha prylar som inte funkar eller håller är ett av de bästa sätten att döda ett intresse, i mitt tycke!
Till skillnad mot dej, Rolf, så anser jag att de få affärer som finns i Luleå (i mitt tycke så finns det en affär i Luleå som är superbra, och den har väldigt trevlig och kunnig personal, vilken jag menar vet du säkert, om du som jag vistas i Wildmarken...) och säljer flugfiske grejor är överlag ok, jag har erfarenheter av betydligt sämre personal på andra orter i vårt avlånga land.
Men smaken är ju som baken...
/Anders B