Är det repklättring eller repsäkrad klättring du är ute efter?
Gissar att det är att klättra tillbaka upp på repet, eller åtminstone säkrad i repet när du kravlar dig tillbaka upp? I det senare fallet kan du köra på dubbelt halvslag i karbinen, som i sin tur sitter i slingan som jag gissar att du använde som sele när du firade. För att klättra på fritt hängane rep behöver du nån typ av klämma eller prussik snöre och 2-3 karbiner.
Exakt så brukar jag göra om jag vill ta mig upp för mitt rep igen. Oftast går jag dock inte samma väg tillbaka. MAO är det repsäkrad klättring jag är ute efter, när jag skall upp för "ospårad terräng" s a s.
1. Tja!
2. Hur säkra du repet som du använder vid ner firning.
3. Du kan lätt ta dig tillbaks på nerfirnings repet. Finns olika tekniker för det.
4. Att ta sig upp för ett berg säkert utan ett top säkrat rep är svårare. Inte omöjligt.
Kort fattat . Ena änden förankrad vid foten (enligt konsten alla regler). Du sitter fast i repet när förankringen med en anordning som låser vid belastning. Sen klättrar du upp. Men på vägen upp sätter du fast säkringar mellan dig och forankringen. Faller du faller du kanske inte ner i backen.
När du väl är upp sitter det utrustning för några tusen fast i berget. Dessa kan du lämna om du vill. Men din backning är kvar nere på backen. Har du ett till rep kan du fira ner och hämta backningen.
Då kan du även ta med utrustningen som sitter fast i berget. Har du ett rep som Frodo och sam är det bara att dra i änden så lossnar för ankringen (standplatsen vid foten av berget).
5. Jag brukar gå runt.
6. Jag punktar upp allt . För efter att jag läst din presentation är jag övertygad om att du är en sådan kille som slänger sig ner i skydd och därefter med vandrapinnen försöker skjuta ner ett låtsas plan när någon skriker "FLYG!!!!!".... Har jag rätt eller?
7. Klättra inte själv om du inte har 200% koll på vad du sysslar med.
1. tja!
2. Vanligen kring två träd som jag bedömer vara tillräckligt starka med stroppar och 2 karbinhakar i änden som jag låter repet löpa i. Dessa skarvas tillräckligt långa så att dessa och inte repet skaver mot kanten. Resten enligt tidigare.
3. mmm det blir oftast så, men då börjar det kännas som mer övning än äventyr tyvärr...det är lite det jag vill slippa.
4. Det är nån sådan kunskap jag vill ha. Men det känns lite B att läsa på Internet och kolla youtubevideor för att missa nåt väsentligt bara för att spräcka skallen. Då kan jag lika gärna gå en kurs och fortsätta med att bara kolla porr på the internetz.
Repet däremot som Frodo har får du gärna länka webbshopen till.
5. Jag med, men ibland ser man vissa avsatser man bara måste ned för.
6. Vilken tur annars skulle jag inte kunna uppfatta det du skriver. Jag använder inte vandringspinne främst för att den saknar projektiler och därmed inte kan skjuta ned flygplan. Kan inte minnas att jag skrev kön i presentationen. Men annars har så rätt - 1000 forumpoäng till dig. Tyvärr kommer jag inte läsa din presentation eller göra någon djupare analys av dig. Men jag tackar dig för replikerna.
7. ok ok.
En smärre detalj, man behöver inte ett extra rep för att fira ned och rensa sina säkringar, det krävs bara att man gör detta innan man klättrar längre än repets halva längd. Det är förstås inte ett tänkbart alternativ att lämna all utrustning inkl repet kvar och bara gå vidare.
Dessutom, om man leder repsolo, så ska man naturligtvis rimligen vara en ganska erfaren klättrare, många leder ganska hårda turer men repsolar aldrig p g a det är svårare och en del ytterligare risker.
mm Fast vanligtvis låter jag repet ligga dubbelt i åttan så kan jag ju dra ur repet ur fastsäkringen i toppen och bara lämna några stroppar och hakar kvar.
Jo det är klart det är bra att vara fler än ensam. Tar mig dock aldrig vatten över huvudet - är inte självmordsbenägen eller dåre.