Utrusta en novis!

Hej,

jag är novis inom detta gebit. Ge mig några förslag till en första utrustning att växa i. Råd om ett bra inköpsställe i Stockholm-mellanSverige uppskattas även.

MVH

Vad är viktigast

Jo lusten att vara ute oavsett väder och vind. Det mesta har du säkert, en uppsättning plagg för torrväder och en för svenskt normalväder, dvs regn. Med en axelremsväska eller en liten ryggsäck för sittlappen, thermosen, vattenflaskan, smörgåspaketet och frukten samt tröjan kommer du att kunna göra alla de långa dagsutflyckter du önskar.
För att hitta hem är en kompass och en någorlunda rättskalig karta i plastpåse suveräna, lupp och bra kikare är i mitt tycke viktigare än friluftsprylar....
Allteftersom du är ute mer kommer du att tro dig behöva och önska dig mer prylar, läs kataloger, titta och känn i friluftsbutiker, prata med dem du möter ute, efter mat är prylar givna samtalsämnen.
Men det viktigaste av allt är lusten att vara ute och nyfikenheten på vad väntar bortom höjden, stigkröken.....

Go tur

Johan K

prylar!

Oj, hoppas du har gott om deg :)

Köp en begagnad randonnéutrustning; lätta skidor och pjäxor, lämpligen ett par Diamir bindningar och hudar. Att köpa detta nytt går lätt på över 10 000. Ett par teleskopstavar är ju inte fel.

Sen får jag väl tjata lite om kunskap och lavinrisk. Spade, sond och tranciever samt kunskap och träning på hur dessa används för att gräva snöprifiler, söka etc.

Ska du sedan in på den mer _alpina_ delen av skidalpinismen behöver du troligen ett par lätta stegjärn, en lättare isyxa och ett rep. Repet binds in i selen. För att hantera detta måste du känna till grunderna i hantering av säkringsutrustning, prusikklättring etc.

En kurs är ju aldrig fel, men man kommer rätt långt med litteratur och eget prövande också. Med förstånd och gärna någon mer erfaren.

Ställ mer specifika frågor om du vill veta mer

mvh
/föhl

Hej och tack för svaren.

En mer specifik fråga till föhl-Oscar; kan du tipsa om en bra skidmodell som man kan hitta begagnad hyfsat lätt. Jag inser att beg.marknaden inom det här speciella området inte är enorm, men någon modell dyker väl upp oftare än andra? Dito fråga för pjäxorna (jag antar att vanliga "liftpjäxor" är alldeles för tunga). Har Diamirbindningen du nämnde någon speciell beteckning? (Om det skulle finnas fler varianter.) Skall även stighudarna vara av märket Diamir, eller är detta egalt? Jag antar att stighudarna bör köpas nya, eftersom de slits? Min sista fråga gäller var man lättast finner beg.varor, kanske på denna hemsida?

MVH

telemark-pyrenees.com

Tjena Gunnar!

Jag vill gärna tipsa dig om följande webbshop
http://www.telemark-pyrenees.com/e_index.htm
Där hittar du allt du kan tänka dig till bra pris.

Ett paket kan vara:

Diamir Titanal III pris 239 €
http://www.telemark-pyrenees.com/Fritschi-Diamir-III-2003.htm

Scarpa Denali XT pris 249 €
http://www.telemark-pyrenees.com/Scarpa-Denali-Extrem.htm

Tour HK Air Carbon pris: 225 €
http://www.telemark-pyrenees.com/Fischer-Tour-HK-Air-Carbon-2003.htm

Alpine Extrême Composite stav och sond pris 122 €
http://www.telemark-pyrenees.com/Life-Link-Alpine ExtrÍme Composite.htm

Black Diamond hudar från: 90€
http://www.telemark-pyrenees.com/skins.htm

pris för allt: 925€ 0 ca 8200 SEK sen får du säker att bra pris på när du köper en komplett utrustning.

//Micke

Hej Micke,

tack för förslagen, mycket hjälpsamt. Funderar dock på att först försöka hitta något begagnat som en start, eftersom jag ännu inte är "invigd" i den här sporten.

MVH

Begagnade prylar kan du i viss mån hitta på http://www.freeride.nu
Min syn på utrustning:
Skidor: Smaken är personlig
Pjäxor: Går att börja med vanliga slalompjäxor
Bindning: Helst Diamir Freeride, övriga Diamir funkar också bra. Övriga märken anser jag mindre anpassade för utförsdelen, för att inte säga rent livsfarliga, om du ska åka fort!
Hudar: Har inte provat alla, men hittils är Black Diamond Ascension favoriten (också dyrast)
Stavar: Kör med vanliga, dock brukar man ta med en teleskopstav som reserv.
Tranceiver: Smaksak, alla funkar, det handlar om träning!
Övriga prylar såsom spade, sond, yxa, stegjärn, sele, rep, slingor, -lättvikt är ledordet!

Kommer inte på mer just nu.

/K

Beg

Gunnar,

Som Micke skriver här ovan finns det ju rätt mycket nytt till helt OK priser.

När vi köpte rando-utrusting till tjejen för ett par år sedan gjorde vi så här:
- Ett par lätta och relativt mjuka alpinskidor med skaplig bredd och inte så smal midja. Valet föll på ett par Scott Intoxica av fiolårets modell (då) som vi fick nya för 2000 i en alpinaffär.
- Ett par nya Nordica randopjäxor, de är lätta, varma och billiga, 2300 tror jag.
- Ett par begagnade Diamir Titanal 1 (Titanal II och Freeride hade precis kommit). Tror vi gav 1000 för dem.

Skidor är inte så noga, de ska bara vara lätta. När det gäller bindningar skulle jag titta mest på priset. Dyker ett par Freeride, Titanal II eller Silveretta upp till rätt pris är de bra allihop. Nytt skulle jag inte köpa de värsta. Enklare håller för mig och troligen dig med om du nte ska hoppa och ha dig.

Pjäxor för alpint bruk är tunga, men det som gör dem riktigt olämpliga är att de är hårda och har en brantare "frammåtvinkel" än randopjäxor. Dessa kan dessutom ställas om mellan "ski" och "walk". Nordicas är som sagt billiga och jag har bara hört bra om dem.

Hud slits inte så faligt som man kan tro. Hittar du begagnade skidor är det inte ovanligt att hudar förljer med. Annars kan du som nybörjare ta i princip vilka som hellst. När du blir lite mer avancerad kanske du väljer ett par lättar hudar samt att skära huden efter skidan, men ett par 60 mm räcker normalt även till skaplift breda skidor om du inte går på skrå i hård snö /is och då är det nästan bara skarjärn som gäller. Själv har jag vikt-rationaliserat bor dessa till förmån för ett par lätta stegjärn istället.

Största chansen att hitta beg är nog som du skriver här på utsidan eller kanske på blocket.se. Men marknaden är liten så Mickes länkar är kanske inte en dum idé. Skidmärken som normalt är bra för detta (utöver skidor för rando specifikt) är Atomic, Scott och Elan. Ett par begagnade Atomic Beta Ride 9.20 eller liknande får du för max 1000 kr i bra skick. Släng alpinbindningarna och sätt på rando.

Lycka till

/föhl

Hej Oscar, Micke och Kim,

tusen tack för hjälpen. Känns som om dessa råd har sparat mycket tid. Väldigt praktiskt med detta forum, förhoppningsvis kan man själv bidra med något om några år.

MVH

tillägg om bindningar / pjäxor

Kim har rätt när han säger att pjäxor funkar med alpint och rekommenderar Diamir Freeride. Tror att dessa rando-bindningar är de enda som inte tar skada av "slalompjäxor".

Så min rekommendation blir:
Vill du testa med dina gamla pjäxor; go for Freeride.

Nya pjäxor spelar bidningen mindre roll.

Slalompjäxor och rando har inte samma sula och "läpp", rando är böjda, slalom platta (för att göra det svåra enkelt)

Viss korsbefruktning funkar, ex för freeride.

/föhl

Andorra

Vill man shoppa ihjäl sig pâ den här typen av utrustning ska man âka till Andorra under säsongens sista självande veckor (typ april). Pâ en mycket begränsad yta finns det där ett 100-tal sportshoppar som dâ börjar vrâl-rea ut allt vad skidor m. tillbehör heter. Och dà ár full-priserna ándâ relativt làga frân början.

Dvs:

Mycket titt och kläm:
Sedan prut och köp:
Och sist men inte minst: ut och kör!

Mvh / Mats

Globi

Billigare än begagnat kan du hitta på http://www.globetrotter.de Både diamir, scarpa, Garmont och dynafit finns representerat, även om antalet modeller är begränsat. vad sägs T.ex om ett par Fisher tour extreme med Diamir titanal bindningar för 320 euro? Eller Fisher Air carbon med freeridebindning för 440 euro, har för mig att dessa skidor var vad den där killen som åkte från Everest använde, så dom är nog OK :)
[Ändrat av Vandrare 2003-09-30 kl 13:57]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bushmaster84 novis Skidalpinism 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg