Utomhuspremiär!

Hallå allesammans. Tänkte bara försöka göra er lite avundsjuka...... Var nämligen ute å friade (friklättrade) i onsdags.

Klarblå himmel, vindstilla, värmande sol, torr klippa, coola leder, bar överkropp...... ;) Behöver jag säga mer!?
Dödskalleberget i Stockholm var det som gällde och jag kan varmt rekommendera denna klippa som vårklippa. Andra heta alternativ är Noret och Ekoberget. Sedan har ju Häggsta alltid sina torra partier.

Så på med racket å dra ut å bestig. Det ska jag göra imorrn.

/Robin

Var faktist själv ute igår och bouldrade första gången i år. Fast ditt berg lät bättre och klart varmare "bar överkropp".

Man kanske skulle börja höja graderna på vintern när vissa grepp innehåller is.
/Robin som längtar till sommarn

Robin. Om man inte äger något rack och inte har lagt en endaste kil någonsin.. Är dödskalleberget fortfarande ok klättringsmässigt och vädermässigt nu?

climbrob; sa:
Hallå allesammans. Tänkte bara försöka göra er lite avundsjuka...... Var nämligen ute å friade (friklättrade) i onsdags.

Klarblå himmel, vindstilla, värmande sol, torr klippa, coola leder, bar överkropp...... ;) Behöver jag säga mer!?
Dödskalleberget i Stockholm var det som gällde och jag kan varmt rekommendera denna klippa som vårklippa. Andra heta alternativ är Noret och Ekoberget. Sedan har ju Häggsta alltid sina torra partier.

Så på med racket å dra ut å bestig. Det ska jag göra imorrn.

/Robin

Var på Ekoberget igår, men det var rätt vått, framförallt nedanför klippan. Där är det nog bra att vänta någon/några veckor till innan man ger sig ut. Fast den ligger rätt bra, så själva klippan är nog rätt torr, bitvis, rätt snart. Lycka till med vidare vårklättring.

/Kotten

kretipleti; sa:
Robin. Om man inte äger något rack och inte har lagt en endaste kil någonsin.. Är dödskalleberget fortfarande ok klättringsmässigt och vädermässigt nu?

De flesta och de finaste turerna är borrbultade från början till slut och du klarar dig med 10 expresser (korta karbinpar). Du behöver alltså inte ha lagt en enda kil någonsin för att ha något där att göra. Däremot får du störst utbyte av klippan om du klättrar runt grad 8.
Klättringsmässigt så går där några bland de finare turerna i Stockholm, enligt mig. Vädermässigt så gäller att solen skiner för att det ska vara behagligt vid den här tiden på året och vid den här temperaturen.

Kolla på lederna i nätföraren http://www.plonk.se/snf/dodskalleberget2.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bushmaster84 utomhuspremiär!!! Klättring allmänt 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg