Utmaning

En polare till mej har gett mej ett ultimatum om att göra 2 mil på 1,40. Vad skulle motsvarande utmaning för honom vara på landsväg med en MTB. Han är inte särskilt van vid att cykla och befinner sej nog cykelmässigt på samma nivå som jag gör löpmässigt. Springer milen på 60 minuter.

Roslagsvåren...

Du ska alltså springa två mil i 5-minuterstempo (50 minuter per mil) om jag har förstått rätt, och vågar blanda mig i dina träningsansträngningar igen... ;)

Om vi omsäter detta till cykel (och det måste nödvändigtvis vara mtb och inte landsväg?) kan vi väl resonera så här ungefär: På cykel har man överlag en lägre ansträngning / pulsnivå än vid löpning vilket man kan kompensera genom att öka tiden för ansträngningen. Vi snackar alltså ett längre pass, fyra timmar kanske? En hyffsad snitthastighet på cykel (ungefärligt motsvarande löpningens 5-minuterstempo per kilometer) är väl 31-32 km/h kanske.

Så du kan väl utmana din kompis att cykla 12,5 mil (på asfalt) på fyra timmar? (Glöm då inte att vinden kan ställa allt över ända.) Ännu hellre kan du väl utmana honom att cykla Roslagsvåren (c.a. 13,5 mil) på 4,5 timmar? Kommer nog själv köra, och då kan vi ju tävla mot varann också! ;)

bi_cyklistbackXXm.gif

/ G

Re: Roslagsvåren...

tigertamjaren; sa:
Du ska alltså springa två mil i 5-minuterstempo (50 minuter per mil) om jag har förstått rätt, och vågar blanda mig i dina träningsansträngningar igen... ;)

Om vi omsäter detta till cykel (och det måste nödvändigtvis vara mtb och inte landsväg?) kan vi väl resonera så här ungefär: På cykel har man överlag en lägre ansträngning / pulsnivå än vid löpning vilket man kan kompensera genom att öka tiden för ansträngningen. Vi snackar alltså ett längre pass, fyra timmar kanske? En hyffsad snitthastighet på cykel (ungefärligt motsvarande löpningens 5-minuterstempo per kilometer) är väl 31-32 km/h kanske.

/ G

Tackar tackar, det låter bra, ja det måste vara MTB.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg