Utmaning tillsammans med ovan grupp

Nu har en grupp på jobbet börjat med en hälsosatsning. En seriös sådan där både kondition, träning och återhämtning ska följas under ca ett år. För att ha något att se fram emot och något som triggar lite så har man tänkt sig någon form av utmaning för hela gruppen någon gång kring nästa vår/sommar.

Eftersom jag anses vara "friluftsnörd" så har jag givetvis frått frågan om förslag på friluftsaktivitet ... och därför ställer jag frågan här. Jag vågar inte dra med dem på de friluftsaktiviteter jag själv helst ägnar mig åt :)

Förutsättningar:
- 14 st (om alla är med)
- Tid ca 2 dagar (lite flexibelt än så länge)
- Någon har dålig rygg, någon problem med axlar och någon ett dåligt ben.
- Något som kan kännas som en "lagom" utmaning dvs någon from av fysisk ansträngning. Gärna där någon av de "halta och lytta" kan vara med till viss del men hoppa över det mest anstängande.
- Övernattning i tält eller liknande är något tveksamt tror jag - men vem vet!?
- Kan vara både till fots eller på vatten.

Hjälp mig! Vad kan jag förslå???

Trevligt initiativ. Var bor ni? och ønskar ni att gøra aktiviteten lokalt lr ær det med i planeringen att resa ivæg långt?

Välj en led i närheten. Dygnsmål: Läger vid en sjö. Dela in i tre grupper.
Halta och lytta får bäras i bår av de övriga(en per grupp).
Ha lite stationer efter leden där de gruppvis får ha ex stafett, dra en bil uppför en backe (där de halta och lytta styr bilen), skjuta luftgevär mot ballonger, klyva ved på tid (bra att få gjort tills lägerelden). Plocka av dem allt godis innan turen (packa in det i följebilen och säg till dem att de får dem vid nästa station - men i själva verket får de reda på att gruppen som vinner dygnets tävlingar får hela påsen).

Trevligt initiativ. Var bor ni? och ønskar ni att gøra aktiviteten lokalt lr ær det med i planeringen att resa ivæg långt?

Deltagarna i gruppen bor på olika ställen i landet från Luleå i norr till Malmö i söder, så det blir resa i vilket fall som helst. Vi reser gärna till något trevligt ställe - långt eller kort men inom landet.

Välj en led i närheten. Dygnsmål: Läger vid en sjö. Dela in i tre grupper.
Halta och lytta får bäras i bår av de övriga(en per grupp).
Ha lite stationer efter leden där de gruppvis får ha ex stafett, dra en bil uppför en backe (där de halta och lytta styr bilen), skjuta luftgevär mot ballonger, klyva ved på tid (bra att få gjort tills lägerelden). Plocka av dem allt godis innan turen (packa in det i följebilen och säg till dem att de får dem vid nästa station - men i själva verket får de reda på att gruppen som vinner dygnets tävlingar får hela påsen).

Hmmm ... skulle nog visserligen öka personalomsättning.

Ska spara förslaget till den dag jag har lämnat in uppsägningspappren ... fram till dess behöver jag behålla jobbet för att få pengar till mina egna friluftsäventyr. :)

Hmmm ... skulle nog visserligen öka personalomsättning.

Ska spara förslaget till den dag jag har lämnat in uppsägningspappren ... fram till dess behöver jag behålla jobbet för att få pengar till mina egna friluftsäventyr. :)

Hehehe, de skulle få något att prata om ett tag efteråt i alla fall

Om det finns budget så kanske fiske på någon fiskecamp dit de som kan vandrar och de andra får skjuts upp med fyrhjuling. Har inga bra exempel men finns bl.a. små gemytliga camper som samer driver i Jämtland när jag surfade runt på Jämtland och Härjedalens fiskesidor.

Om det finns budget så kanske fiske på någon fiskecamp dit de som kan vandrar och de andra får skjuts upp med fyrhjuling. Har inga bra exempel men finns bl.a. små gemytliga camper som samer driver i Jämtland när jag surfade runt på Jämtland och Härjedalens fiskesidor.

Det är givetvis ett alternativ. Tack.

Jag tror dock att man har tänkt sig något som är lite mer fysiskt utmanande än fiske - även om det är väldigt trevligt.

Det låter lite motsägelsefullt att få med alla trots att ett par har fysiska hinder, men jag tror att man vill ha någon form av målbild för något att klara av när hälsan (bl.a. konditionen och styrkan) blivit bättre.

Paddla är ju annars en aktivitet som brukar uppskattas, speciellt om en del inte har så mycket erfarenhet sen tidigare

Det här kanske kan vara något http://www.armyfitness.se/ Då får man ju specialsy programmet eller låta de med problem stå över vissa saker. Har hört att det är jäkligt kul av de som testat en sån där långhelg. (Läste att det går att få skräddarsydda företagsevent).

Kontakta ett outdoor-eventföretag, dom har ofta en uppsjö av kontakter och kan lätt skräddarsy en upplevelse som är lagom till allihopa :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg