lite
Jag har inte bitit i mina kataloger så flitigt på sistone så minnet är lite rostigt...
Det finns flera olika varianter, de flesta har det gemensamt att man monterar bindningen på en utlösningsplatta och när bindningen sen löser ut så lossnar alltså hela bindningen från skidan. Jag minns inte om nån av de nya varianterna, Linken mm, kan fås m utlösningsfunktion.
Kritiken jag har hört från de som använt dem är att det är förhållandevis svårt att ställa in rätt utlösningsmotstånd (mao löser de ut för lätt eller inte alls) eftersom man till viss del måste korrigera beroende på snöförhållanden, ffa att skråa kan vara jobbigt eftersom bindningen lätt löser ut av sig själv då. Ett annat problem är att utrustningen blir tyngre (iofs inget problem om man bara åker lift och inte knatar själv). största problemet är att bindningarna bara löser ut i sidled.
Själv använde jag i många år ett par Riva II bindningar som alltid löste ut när man kraschade-mkt billigare och lättare.
Det finns säkert ngn annan som har bättre koll på de exakta modellerna och kan hjälpa dig med den biten.
e