utlösningsbingdning
Hej Jons, to bad with your knee, hoppas det repar sig.
Jag har haft filosofin att ett knä kan vara värt långt mer än 2000 spänn.
Första utlösningsbindningen jag hade var Volié en liten plast pinne som är fjäderbelastad.
Utlösningsfunktionen är OK, men de är ganska struliga att få på igen om man inte är i välprepparerad pist vid fallet. Plattan som bindningen skall sitta på är lite vek och kanske inte anpassad för dagens carvingskidor (jag kan ha haft en gammal modell och den kanske är omkonstruerad).
I fjol hade jag skyhöy tyckte att denna lösning var lysande till en början, lite klumpig men det fick gå ändå med tanke på fördelarna, utlösningen fungerade ypperligt vid alla förhållanden och incidenter jag utsatt mig för. I pisten var allt frid och fröjd, men och det stora men för mig när det skulle åkas lössnö var det slut på det roliga, snö samladesframför pjäxan och eftersom bakkappan är fjäderbelastad kunde bindningen förlängas och tillslut lossnadeskon från tåpartiet och det var inte riktigt meningen. Skyhöy och lössnö=nej.
I år är jag tillbaka på mer traditionell utrustning, har köpt rottefella utlösningsplatta (utan skistopper) och vanlig chilibindning. Jag håller med tidigare författare om att den är lite tung, men jag tycker mig inte ha besvär av det på toppturer fördet, nu går jag kanske 5-10 toppturer/år så det inte så mycket. Funktionen på utlösningsplattan är mycket bra och framförallt om den löser ut ute i terrängen så är det lätt att få tillbaka bindningen på skidan.
Utlösningsplattan löser ut för just den sittuation som är farlig dvs ren vridning. Om man i kombination med framåtfall med vridning kan även skon vrida ur sig ur chilin om man inte spännt kabeln alldeles för jävligt hårt.
Mitt råd köp utlösningsplatta det är ingen knägaranti men det hjälper vid många farliga sittuationer.
Min utlösnignsplatta har redan betalat sig, det var i gästrappet vid nyår jag landade på en isfläck och tappade balansen, högerskidan skar och jag hann tänka helvete nu ryker knät och klick då löste plattan ut och allt var frid och fröjd.
Kör hårt när du kurerat dig.
MVH/Peder