När man är ute och cyklar långt eller går på skidtur, så har jag kunnat märka att jag har ett "trötthetsintervall" på 1½-2 h (vid normal intensitet i arbetet). Jag blodsockernivån sjunker, jag tappar kraft och till viss del motivaiton. Dock behöver man bara pausa och ta något litet mellanmål, t.ex. varma koppen + macka. Godis, dextrosol osv. hjälper lite grann, men inte alls ett riktigt mellanmål.
Vilka intervall brukar ni övriga ligga på, när ni är ute på skidtur, vandringar osv?
Vidare har detta fått mig att fundera på hur de som utövar uthållighetssporter t.ex. triathlon, ultralöpning osv. förhindrar liknande blodsockersvackor?
Går det att träna upp så att intervallen blir längre, eller handlar det om förberedelser, t.ex. kolhydratuppladdning, träning och ett litet, konstant intag av energi?
Mvh /Joel
Vilka intervall brukar ni övriga ligga på, när ni är ute på skidtur, vandringar osv?
Vidare har detta fått mig att fundera på hur de som utövar uthållighetssporter t.ex. triathlon, ultralöpning osv. förhindrar liknande blodsockersvackor?
Går det att träna upp så att intervallen blir längre, eller handlar det om förberedelser, t.ex. kolhydratuppladdning, träning och ett litet, konstant intag av energi?
Mvh /Joel