Utflykttips i Göteborgs omnejd?

Amundön är ju en klar favorit, men vill nu gärna hitta fler områden som är fina att vistas i och vänja lilla dottern (8 mån) vid natur och strövtåg. I det här vädret gärna i närheten av havet. Vi har bil. Har du några tips? Ev. med någon enstaka övernattning framöver.

Västkuststiftelsens hemsida kan även jag rekomendera - den har gett många fina tips.

Jag tror också mycket på "Botaniska utfärder i Bohuslän" Jag är inte helt säker på namnet men det är första delen i Bohusläns flora.

Jag blädrade som hastigast i den på bokhandeln och den verkar ha massor av fina småturer i Bohuslän beskrivna med förklaring över vad för blommor man ser.

Jag tror på den som sommarens guide!

Micke

Vättlefjäll också toppen

Hej,
visst är havet härligt men naturreservatet Vättlefjäll är också ett fantastiskt område nära Göteborg! Bra parkering finns vid Vättlestugans kanotuthyrning, som drivs av Friluftsfrämjandet (se http://www.frilufts.se/angered/ el. http://hem.fyristorg.com/KanotpoolVattlefjall/). Vill man inte ta bil går det spårvagn till Angered centrum och därifrån buss 75 mot Lövgärdet, hpl Kryddnejlikegatan. I Akademibokhandeln i Femman/Brunnsparken finns bra karta att köpa.

Det finns mängder av små vackra sjöar, bra stigar, rastplatser och timrade vindskydd. Mellan många av sjöarna går små kanaler, som en gång i tiden grävts för glasbruket i Surte (man ser fortfarande dammanläggningen i Surtesjön). Jag har både paddlat och åkt långfärdsskridskor i området, det är jätteläckert att paddla/skrinna på kanalerna! Mellan andra sjöar finns det bra bryggor speciellt för kanotlyft.

Det låter märkligt att ett område nästan mitt i Göteborg heteer "fjäll", men om man åker över Angeredsbron märker man hur högt det ligger jämfört med Göta älv. (Allt är ju relativt!) Och på vintern är det påtagligt mycket mer snö, is och minusgrader där än nere i stan.

Bohusleden går genom Vättlefjäll, man kan gå delar av den och åka kollektivt till och från olika. Dagsetapper på dryga milen i lugn takt om man har barn i bärstol kan man ta t.ex. från Bohus till Angereds centrum eller från Angereds gamla kyrka (på vägen mot Gråbo).

Hittills har jag bara varit i Vättlefjäll med vuxna, men i juni blir jag mamma och jag ser fram emot att upptäcka området på nytt sätt med barn längre fram. Min syster och en kompis har paddlat med en 6-åring som fick sova i vindskydd för första gången, och det var jättelyckat. Så jag vågar absolut rekommendera området för både mindre och större barn!

tillägg om Vättlefjäll-Bohusleden

En mening var visst oavslutad. Från Angereds kyrka (spårvagn till Hjällbo, byt till buss 520 mot Gråbo) kan man gå till Bokedalen i Jonsered (där man tar pendeltåget in till Göteborg).

Getryggen

Getryggen är ett trevligt ställe att gå upp till och njuta av utsiketen och en koppa kaffe. Populärt ställe bland småbarnsfamiljer som ofta har picknick däruppe.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pixpax Tälta i Göteborgs skärgård Barn och friluftsliv 4
trekk Familjeturer i Växjö med omnejd Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg