Utemobil NU!

Gaahhh!!

När ska vi ute-muppar få en vettig mobil att tråna efter egentligen? Är inte vi lika köpstarka och prylfixerade som andra grupper kanske?!

Vi kräver en lur NU, som har:

• Ett rejält tåligt yttre!
  • Hygglig drifttid!
  • Vettig skärm, men inte nödvändigtvis en tvåtums pekskärm!
  • Någorlunda vettig kamera!
  • Användbar GPS, inte nödvändigtvis med alla Europas pissoarer förprogramerade, men gärna med möjlighet att välja koordinatsytem!
  • Balla extrafunktioner som faktiskt fungerar; lampa, kompass, termometer..?
  • Gängse teknik för ett trådlöst och allmänt virtuellt leverne!
  • ..?

Eller vad säger ni, är det inte hög tid? Borde man gå lagstiftningsvägen? Importembargon?

Per

Gaahhh!!

När ska vi ute-muppar få en vettig mobil att tråna efter egentligen? Är inte vi lika köpstarka och prylfixerade som andra grupper kanske?!

Vi kräver en lur NU, som har:

• Ett rejält tåligt yttre!
  • Hygglig drifttid!
  • Vettig skärm, men inte nödvändigtvis en tvåtums pekskärm!
  • Någorlunda vettig kamera!
  • Användbar GPS, inte nödvändigtvis med alla Europas pissoarer förprogramerade, men gärna med möjlighet att välja koordinatsytem!
  • Balla extrafunktioner som faktiskt fungerar; lampa, kompass, termometer..?
  • Gängse teknik för ett trådlöst och allmänt virtuellt leverne!
  • ..?

Eller vad säger ni, är det inte hög tid? Borde man gå lagstiftningsvägen? Importembargon?

Per

Jag antar att du redan sett (och ratat) SonyE c702 som jag hitills är mycket nöjd med. Om GPS kan presentera olika koordinatsystem beror nog snarare på aplpikationerna men vet inte om det finns application för det - jag är nöjd med de medföljande som t ex Tracker som sporar mig att cykla fortare och fortare till jobbet. Och spåren kan sparas i gpx-format om man vill ta in dem i andra program.
Kompass och termometer får du klarar dig utan med ovanstående men dessa två funktioner i en av min tidigare mobiler Nokia 5140 var synnerligen approximativa.
Lampa och 3.2Mpixkamera får du i 702:an.

Sen finns ju andra "balla" grejor som inte är så friluftsiga men trackid för musikigenkänning och facewarp för roliga porträttbilder.
HSDPA för snabb nedladdning av senast väderprognosen vid friluftsliv inom täckning.
Wayfinder för att får rätt vägvisning till vägs ände där friluftsäventyret börjar.

/Patrik, som jobbar på Ericsson men inte SonyEricsson

Jahaja - tack för tipset, den hade jag missat totalt! Kanske ska lägga min statskupp på is lite då.. Iofs verkade den inte ha fått allt för positiva recensioner; många som har problem med knappsatsen, ständiga omstarter, dålig batteritid mm. Hmmm.

Per

Jag skulle vilja ha en vattentät mobil med bra drifttid.
En Ericsson R310s (hajfenan) med följande förändringar:
- Bra batteritid.
- T9 inmatning.
- Försänkt av och på knapp så att man kan ha den avslagen i väskan utan att den går igång av sig själv.
- Kanske mindre format.
Sen är jag nöjd. Billig ska den vara också, tappar man den i forsen är den iallafall körd.

Tills vidare kör jag en Ericsson 400 nånting med plastpåse runt, inte så snyggt och imageskapande, men den har faktiskt allt jag önskar förutom att plastpåsen gör ljudet konstigt och att den kan slå på sig själv. har även en värsting med allt i jobbet, men alla funktioner r kassa jämfört med riktiga grejor (kamra, GPS osv)

Har du inga problem med att telefonen bootar om hela tiden Patrik?
I så fall verkar den vara ett spännande alternativ, lite synd bara att kameran fått så usla recensioner.

Per

updatera mjukvaran?

Har du inga problem med att telefonen bootar om hela tiden Patrik?
I så fall verkar den vara ett spännande alternativ, lite synd bara att kameran fått så usla recensioner.

Per

Hej!
MIn startar bara om då jag ber den göra så. Har du uppdaterat mjukvaran - några enkla knapptryck och det görs öven mobilnätet. Senaste version ska vara daterad 080521 för en olåst/ej operatörsbunden.

Sökväg: Inställningar (korsade skuvmejseln och skiftnyckeln) -> 4 valet uppdateringstjänst ->
"Programvaruversion" för att kolla resp "Sök efter uppdat." för att koppla upp och söka nyare

Har du installerat andra program än medföljande som kan orsaka omstarterna? Spel eller (o)nyttoprogram?

Ring annars SonyE-support 013244500 och fråga om de har några tips för att slippa omstarterna.

/Patrik

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg