Utbildningar?

Tjaba,

Jag är 22 år och började klättra för cirka ett år sedan. Har klättrat rätt intensivt hela året förutom ett uppehåll på ett par månader då jag var ute och reste lite i Asien. Har dock endast sysslat med sportklättring och leder inte över 6B. Är rätt grön på det här med friluftsliv, men har fastnad totalt. Ett tomrum har fyllts...

Jag har svårt att veta hur jag skall gå vidare. Jag är för tillfället arbetslös och har rätt dåligt med pengar. Är det någon som har några tips på olika kurser, utbildningar som inte är för kostsamma? Finns det några studiemedelsberättigade utbildningar att läsa nånstans?

Tackar på förhand// Daniel

det finns folkhögskola på Lofoten t ex... det finns långa trådar om det lite längre ned...

Annars kan ju en riktigt grundkurs i tradklättring vara bra.

10 veckors kurs i trad. klättring

Är du intresserad att hoppa över borrbultarna ett tag kan jag rekomendera Christian Almers 10 veckors kurs i klipp och trädklättring. Under 10 veckor lever du för bara klättring och friluftsliv på Bornholm, kullaberg, göteborg mm. Det är max 4 deltagare per vägledare och fruktansvärt bra facklig nivå och pedagogiska instruktioner. Kursen ger dig även möjligheter att pröva instruera själv som hjälpinstruktör.

Jag lyckades få arbetsförmedlingen att betala min kurs (18.000 kr), det är bara att argumentera för din sak och smörja munlädret!

Mer info finns på http://www.klatrecenter.dk

Lycka till!

David Norell

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg