Utbildning

Hur ska jag utbilda mig om jag vill bli
fjällguide eller liknande?
Högskolan börjar väl vid 20 års ålder men före
det? Jag fyller 15 snart.

Tycker du ska satsa på en bra grundutbilgning, det kommer att löna sig i längden. Ex. Naturvetenskaplig/samhäll.
Vem vet, kanske är du less på att vara ute när du väl är färdigutbildad, eller å andra sidan så kanske inte kroppen pallar med i all framtid. Dessutom har du ju något att falla tillbaka på, om du nu, mot förmodan, inte skulle vara så roligt som du föreställt dig.

Sök i forumet efter "utbildning" så får du fram många bra svar. Dock är det mesta som sagt folkhögskolor. Hör med din syo på skolan, de brukar kunna hittade de mesta.

Lycka till!!

Jag tycker att du ska satsa på en naturvetenskaplig utbildning, gärna med biologi- eller miljöinriktning. Då har du en bra grund att stå på och du kommer säkert att hitta intressanta eftergymnasiala kurser och utbildningar där du kommer att ha nytta av dina naturventenskapliga studier, Utemagasinet hade en översikt på guideutbildningar för ett tag sen.

Sen tycker jag att du ska göra lumpen i ett jägarförband och vara aktiv inom någon friluftsförening och skaffa dig en bra ledarutbildning på så sätt också!

/ Johan

Hej!

Naturbruksgymnasiet i Älvdalen i Dalarna har en gymnasieutbildning i ämnet. Verkar jättebra. kolla in http://www.alvdalen-utbcentrum.nu/ . Sen finns det många utbildningar att bygga vidare med. Fjälledarlinjen på Malungs folkhögskola, Storuman, Turistsportlinjen i Kiruna med flera.

Hoppas att du hittar ngt som passar dig!

/Maria

Lavskägge; sa:
Hur ska jag utbilda mig om jag vill bli
fjällguide eller liknande?
Högskolan börjar väl vid 20 års ålder men före
det? Jag fyller 15 snart.

Det finns ingen formell åldersgräns till högskola/universitet (förutom ÖVRE åldersgräns för tex läkarutbilningen). Har man bara högskolekompetens så är det bara att börja.

högskola -> guide?

Ett liet undrande. Som jag har uppfattat det så finns det inga sk. guideutbildningar på högskolenivå. Utan det som gäller, som jag förstått det är:
Guide -> Folkhögskola (och i vissa fall gymnasium)
Administration (avdelnigs chef, anläggningschef etc) -> Högskola.

Själv har jag gått på Turistsportlinjen i Kiruna. Jätte nöjd. Kul som attan. Kollar nu efter möjligheter att gå vidare, har egentligen endast hittat en turismutbildning på Mitthögskolan i Östersund. Någon som vet nått annat?

MA

Re: högskola -> guide?

Mårten Motvind; sa:
Ett liet undrande. Som jag har uppfattat det så finns det inga sk. guideutbildningar på högskolenivå. Utan det som gäller, som jag förstått det är:
Guide -> Folkhögskola (och i vissa fall gymnasium)
Administration (avdelnigs chef, anläggningschef etc) -> Högskola.

Själv har jag gått på Turistsportlinjen i Kiruna. Jätte nöjd. Kul som attan. Kollar nu efter möjligheter att gå vidare, har egentligen endast hittat en turismutbildning på Mitthögskolan i Östersund. Någon som vet nått annat?

MA

Det finns en del av Stockholms universitet som heter Idrottshögskolan (tror jag). Där finns det säkert utbildningar som kan vara relevanta. Jag såg ett teve-program för nått år sedan med ett reportage om några studenter som läste kursen Vinterfriluftsliv 5 poäng med inriktning mot långfärdsskridsko. Tänk om man valt det istället för datalogiutbildningen...

/ Johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Utbildning i Allemansvett Fjällvandring 67
Linda-lo Tips om utbildning? Fjällvandring 3
brunolundh Utbildning! Fjällvandring 0
4000 Utbildning Fjällvandring 5
1234 Alpin utbildning vid Kebenekaise Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg