Utbildning i fjällen

Tänker söka till en guide-/-friluftsutbildning och undrar om ni har nått tips?

Jag har kollat på folkhögskolorna i Åre, Lofoten, Oytun(Alta,norge), Malung, Storuman och nordnorsk klatreskole. De har liknande utbildningar och alla på ett år.
Jag vill: Klättra, åka skidor, göra skidbestigningar, alpina bestigningar och vandringar, åka telemarkskidor.

Om DU har någon erfarenhet av någon av dessa utbildningar eller vet nåt speciellt om dem skulle jag vara tacksam för tips. (De i norge kostar med kost o logi c:a 50-60000kr och man bor på internat)

Du har søkt efter Turistsportlinjen

...æven om du kanske inte vet om det.
Turistsportlinjen ær en tvåårig utbildning før dig som redan har en del erfarenhet, men vill ha mer och æven rikta det mot ledarskap.
Det fina med TSL, som den kallas, ær att den ær i Kiruna, med andra ord mitt i den miljø du vill vara i: du har 45 minuter till Nikaloukta dær du børjar gå in till Keb, du har ca 3 timmar till Sarek, du har 2 timmar till Riksgrænsen och ytterligare en halvtime till Narvik, dær du också kan ta båt till Lofoten.
På TSL får du inte bara utbildning, med auktoriserade bergsguider, i glaciær, klættring, lavin och isklættring, du blir æven skidlærare, raftingguide, skoterguide, stugværd før STF och mycket mer. Jag gick utbildningen 2001-2003 och rekomenderar den varmt. Hemsidan ær: http://www.tsl.kiruna.se
Lycka till.
Med vænliga hælsningar Jakob Årman

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg