Utanför lederna

Är det någon som har erfarenhet av vandring i området mellan Vistasvaggi och Rautasjauri?
Turerna beskrivna i Fjällsmultron lockar och jag har även läst ett inlägg här i forumet om vandring där i trakterna men det skulle vara bra med mer aktuell information: om det går någon båt uppför Vistasvaggi och vad den kostar, bra tältplatser, svårforserbara områden mm
Vi är rätt vana vandrare och har tänkt att vara ute i 6 nätter och utgå antingen från Abisko eller Nikkaloukta, ev gå mellan dessa. Biljetterna är bokade till mitten av juli och om det inte hällregnar i ett par veckor innan så borde ju vattenståndet i jokkarna vara ganska lågt. Var går man över Leavasvaggi?

//Maria

Senaste Utemagasinet

Visserligen ligger tyngdpunkten i artikeln i senaste Utemagasinet på forceringen av Mårmapasset, men lite om Vistasvaggi står ändå. Läs den! Båt finns från Nikka och slingrar sig upp en bit i dalen, om man beställer i förväg.

Leavasvaggi

mgaarder; sa:
Var går man över Leavasvaggi?

//Maria

Om det är normalt vattenstånd gör man nog bäst i att välja vadstället vid leden som kommer upp från Årosjokk. Jag försökte ta mig över högre upp i dalen förra sommaren, när det var extremt snöfattigt, och kom ändå inte över förrän jag hade vandrat ner till vadplatsen.

Efter vadet kan man följa leden från Årosjåkk och så småningom kommer man ner till Mårmabron.

Annars kan man strunta i att gå över Leavasjokk och istället gå upp mot Mårmapasset. Första delen av Leavasvagge är lättgången med gott om bra tältplatser.

Halvvägs mot Mårma möter man blockterrängen och går sedan i bitvis svårframkomlig stenur fram till passet mellan Leavasvagge och Mårma. Här och där på vägen fram till passet finns sanka ängar där tälplats kan hittas med lite letande. När man efter passet svänger ner mot Mårmastugan kan man hitta tältplatser längs Vierrujohkka. De finns också platser vid stugan.

Från Mårma kan man fortsätta ner till bron över Alesätno och gå västerut mot Ahppajavri och kungsleden till Abisko. Vägen går genom ett lanskap som präglas av kontrasten mellan de stora vattenytor som omsider blir synliga och de höga och branta fjäll som står invid dem.

Tar man österut efter bron över Alesätno får man följa en stig som går på skrå genom stora videpartier på Pakkapahuktjåkkas sluttning. Här kan det ligga stora snölegor som utgör hinder. Man närmar sig Rautasjaure och svänger sedan upp mot Nissunvagge eller Lapporten (om man ska till Abisko).

När vi gick där kom vi från andra hållet, närmare bestämt Kaisepakte. Det varma vädret hade smält bort alla snölegor och marken var ganska torr.

Mvh,

J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg